Čo všetko vie Facebook o vás? Ukryjete pred ním nejaké tajomstvo?

1925
Že sociálna sieť Facebook zbiera informácie o svojich užívateľoch, je verejne známa vec. Skoro každému sa stalo, že na svojej stene objavil reklamu, ktorá ako by mu čítala myšlienky. Tak ako Facebook vie, čo práve „potrebujete“, vie aj to, že sa čudujete, ako to robí.
Firma prezradila sadu 98 základných kritérií, podľa ktorých sa reklamy riadi. Rieši napríklad, či máte vzťah na diaľku, alebo ako často kupujete alkohol.
„Chceme, aby reklamy, ktoré ľudia vidia na Facebooku, boli zaujímavé, prínosné a relevantné,“ vysvetlila poodhalenie vnútorných procesov hovorkyňa sociálnej siete americkému denníku Washington Post. Preto na jeseň spustil Facebook portál, ktorý má za úlohu všeobecne vysvetliť jeho postup s reklamnými príspevky. Spolu s tým ponúkol takmer stovku základných informácií, ktoré Facebook zhromažďuje.
Spôsoby, ktorými sociálna sieť Marka Zuckerberga získava informácie o užívateľoch, sú celkom štyri. Sleduje aktivitu používateľov priamo na Facebooku, aké stránky sleduje a na aké reklamy klikne. Okrem toho má informácie o používanom prístroji, teda napríklad značku telefónu alebo typ pripojenia k internetu. Dôležitá je aj poloha užívateľa.
To všetko patrí k tým známejším veciam. Lenže okrem toho vie napríklad aj to, aké ďalšie webové stránky užívateľ navštevuje v čase, keď je zároveň pripojený k Facebooku. Dokonca, aj keď sa človek odhlási, Facebook stále zbiera dáta o jeho prezeraní. Sociálna sieť je upozornená zakaždým, keď používateľ načíta stránku, ktorá obsahuje možnosť „lajknúť“ alebo zdieľať.
Pretože bola sieť Marka Zuckerberga za rozsah sledovanie svojich užívateľov dlho kritizovaná, rozhodol sa jej zakladateľ trochu zvoľniť. Facebook chystá veľké zmeny v tom, aké informácie bude o svojich užívateľoch zhromažďovať. Čo konkrétne sa bude meniť, však Zuckerberg neopísal.

Dary charite aj herné konzoly

Pre Facebook je cenná veľa vecí. Od základných, ako sú vek, pohlavie a pod., Až po niektoré konkrétne osobné udalosti v živote užívateľa, svadby, zasnúbenie, nové vzťahy či sťahovanie. Okrem toho ale vníma aj taká špecifiká, ako akým typom matky užívateľky sú (31.) – číslo v zátvorke odkazuje na zoznam zbieraných informácií na konci textu.
Celým oddielom informácií sú napríklad pracovné detaily užívateľov. Zaujíma ho zamestnávateľ (33.), odvetvie (34.), pracovné pozície (35.), pracovné prostredie (36.). Podrobne má zmapované aj ich záujmy všeobecne (37.) a osobitný dôraz dáva na informácie týkajúce sa ich vzťahu k motocyklom alebo automobilom.
Facebook zaujímajú aj také veci ako sú dary užívateľov charitám (50.), ich operačný systém (51.) alebo herné návyky – hrajú používatelia hry v prehliadačoch (52.), vlastnia hernú konzolu (53.)?
Širšie kategórií informácií sú veci súvisiace s používaním samotných facebookových služieb, internetových technológií ako takých aj ich finančné návyky.
Uvedená stovka vlastnými silami zisťovaných informácií je však iba zlomok. Facebook okrem toho ponúka marketingovým firmám aj dáta získané spoločnosťami ako sú Experian, Acxiom alebo Epsilon. Tie celé roky získavajú dáta z vládnych a verejných zdrojov, zákazníckych súťaží, prieskumov i súkromných zdrojov. Tam možno zaradiť napríklad predplatné rôznych periodík. Z týchto údajov sa podľa Washington Post dá zistiť, či je používateľ investor alebo napríklad či kupuje biopotraviny pre svoje deti.

Reklamný gigant

V kombinácii s internými informáciami Facebooku z toho vychádza komplexné zistenia o správaní človeka nielen na internete, ale aj v reálnom živote. Vďaka tomu sa Zuckerbergová sieť stala reklamným gigantom. Len za posledný štvrťrok rok 2016 zarobil Facebook cez 8,6 miliardy dolárov na reklamách, čo medziročne predstavovalo nárast o 80 percent.
„Ako konzument a marketingový špecialista v jednom si myslím, že schopnosti Facebooku zlepšujú internetový marketing po všetkých stránkach,“ povedal Washingtonu Post marketingový špecialista Kane Jamison. Dodal, že veci, ktoré človek vidí na svojej stene, sú mu vo väčšine prípadov naozaj užitočné.
Veľa počítačových špecialistov ale činnosť Facebooku vidí skôr ako „najinvazívnejšiu marketingovú stratégiu na svete“, ako ju označil Peter Eckersley z Electronic Frontier Foundation. Podobné veci ako Facebook podľa neho robia aj ďalšie firmy, nikto však nespája všetky taktiky dohromady a nenarušuje toľko súkromie ľudí.
„Biznisový model Facebooku je získať čo najviac dát o svojich užívateľoch. Ak ho používate, dôverujete spoločnosti, ktorá zbiera informácie o všetkom, čo robíte. Ľudia majú dobrý dôvod byť znepokojení,“ povedal Eckersley.
Jeho hlavným problémom je, že väčšina konzumentov o tom, že je do takej miery sledovaná, netuší. Nevie preto ani, do akej miery sa môžu praktikám Facebooku vyhnúť. Pritom Zuckerbergová sieť umožňuje do veľkej miery skryť svoje aktivity. So základnými štyrmi typmi sledovanie však urobiť nič nemôžu. Jediným spoľahlivým riešením preto je nepoužívať sociálnu sieť vôbec.

98 VECÍ, KTORÉ FACEBOOK zaujíma

1. Bydlisko
2. Vek
3. Veková skupina
4. Pohlavie
5. Jazyk
6. Úroveň vzdelania
7. Odbor štúdia
8. Škola
9. Etnická príslušnosť
10. Príjem
11. Vlastníctvo nehnuteľnosti
12. Hodnota nehnuteľnosti
13. Veľkosť pozemku
14. Plocha domácnosti
15. Rok, kedy bola nehnuteľnosť postavená
16. Kto všetko v domácnosti žije
17. Výročie v nasledujúcich 30 dňoch
18. Výročie v živote facebookových priateľov užívateľa
19. Poloha mimo rodné mesto či rodinu
20. Vzťah na diaľku
21. Nový vzťah
22. Nová práca
23. Čerstvé zasnúbenie
24. Svadba
25. Nedávne sťahovanie
26. Blížiace sa narodeniny
27. Očakávania dieťaťa
28. Nastávajúci rodič
29. Záujem o politiku a angažovanosť
30. Preferencie určitej politickej strane
31. Akým typom matky užívateľky sú
32. Osobný stav užívateľa, teda ak je zadaný alebo slobodný
33. Zamestnávateľ
34. Pracovné odvetvie
35. Pracovná pozícia
36. Pracovné prostredie
37. Osobné záujmy
38. Vlastníctvo motocykla
39. Plánovaná kúpa auta, akého typu a kedy
40. Kúpa nejakých automobilových súčiastok alebo príslušenstva
41. Bude užívateľ v dohľadnej dobe potrebovať služby autoservisu
42. Značka a typ auta, ktoré užívateľ vlastní
43. Kedy si auto kúpil
44. Vek autá
45. Koľko je ochotný užívateľ za nové auto minúť
46. Kde si pravdepodobne kúpi ďalšie auto
47. Je užívateľ malý živnostník
48. Koľko má zamestnancov firma, kde užívateľ pracuje
49. Pracuje užívateľ v manažmente na niektoré výkonné pozícii
50. Dary charitám
51. Operačný systém
52. Internetový prehliadač
53. Hranie hier v prehliadačoch
54. Používanie herných konzol
55. Zakladanie udalostí na Facebooku
56. Platenie cez Facebook
57. Platenie cez Facebook častejšie ako je priemer
58. Zakladanie špeciálnych facebookových skupín
59. Nahrávanie fotiek na sociálnu sieť
60. E-mailová služba užívateľa
61. Vek, kedy začal používať internet
62. Banka užívateľa
63. Investuje užívateľ
64. Počet kreditných kariet
65. Používa je aktívne
66. Typ kreditných kariet
67. Zostatok na kreditných kartách
68. Použitie debetných kariet
69. Žije užívateľ v cudzej krajine
70. Počúva užívateľ rádio
71. Čo sleduje v televízii
72. Aká prenosné zariadenia používa
73. Typ internetového pripojenia
74. Nedávna kúpa chytrého telefónu alebo tabletu
75. Pripojenie k internetu cez chytrý telefón alebo tablet
76. Použitie darčekových poukazov alebo stravných lístkov
77. Typ oblečenia, ktorý sledovanú domácnosť zaujíma
78. Ročné obdobia, kedy domácnosť najviac nakupuje
79. Záujem o nákup alkoholických nápojov
80. Nakupovanie potravín (a akého typu)
81. Záujem o nákup kozmetiky
82. Nakupovanie liekov proti alergiám alebo niektorým chorobám
83. Nakupovanie príslušenstvo do domácnosti
84. Nakupovanie vecí pre deti a domácich miláčikov a typ domácich maznáčikov
85. Ako veľmi domácnosť nakupuje
86. Nakupovanie cez internet
87. Preferovaný typ reštaurácií
88. Preferovaný typ obchodov
89. Záujem o internetovej ponuky spoločností zameraných na poistenie automobilov, úvery alebo predaj satelitných televízií
90. Dĺžka bývanie v dome
91. Chystá sa užívateľ sťahovať
92. Záujem o olympiádu, futbal, kriket alebo napríklad sviatok moslimov Ramadán
93. Frekvencia a typ cestovania (pracovne alebo vo voľnom čase)
94. Dochádzanie do práce
95. Typ dovolenky, ktorý užívateľa zaujíma najviac
96. Aktuálne cesta
97. Nedávne použitie cestovné aplikácie
98. Vlastníctvo chaty v chatovej kolónii