Lexus Hybrid Tour

1843

Tichá krása dokonalosti

Keď kolóna takmer dvoch desiatok lexusov vyrážala z hlavné-ho mesta na dvojdňové putovanie po západnom a strednom Slovensku, okoloidúci si okrem väčšieho počtu vozidiel rovnakej značky ani veľmi nemali čo všimnúť. Až nápis na boku každého vozidla, Lexus Hybrid Tour Bratislava 2007, našepkal znalcom, že práve okolo nich nenápadne, no nápadne potichu prefičala kolekcia toho najlepšieho a naj-dokonalejšieho, čo momentálne vo svete hybridov existuje. Hybridné verzie modelov RX, LS a GS možno totiž s pokojným svedomím nazvať aj flotilou vlajkových lodí, vytrvalo a stále úspešnejšie prerážajúcu ľady konzervativizmu a nedôvery. Kto aspoň raz v živote šoféroval auto s hybridným pohonom, určite súhlasí.

Pre dobro veci

Človek si po zvezení v hybride zákonite musí položiť otázku, prečo už dnes po svete nejazdíme iba v takýchto vozidlách. Zotrvačnosť v návykoch ľudí, relatívne vysoká cena a technolo- gická zložitosť s vyšším rizikom poruchovosti sú hlavné argumenty proti. Okrem prvej príčiny, s ktorou nepohnú asi ani naj-väčšie technické vynálezy, oba ďalšie argumenty strácajú z roka na rok na sile. Ekologická realita a technický pokrok ich čoskoro pochovajú nadobro. Ostáva len zmeniť myslenie ľudí – a to sa tiež deje, pomaly, ale isto.

Len pre vysvetlenie – hybridný pohon predstavuje kombináciu klasického zážihového motora s elektromotorom. Zjednodušene povedané, ak to stačí, poháňa auto len elektromotor a zážihový motor sa zapína len vtedy, ak treba dobíjať akumulátory. Ak treba, naskočí aj zážihový motor (najmä pri akcelerácii a rýchlej jazde) a spojí svoje sily (predovšetkým krútiaci moment) s elektrickým. Vo vysokých rýchlostiach si zasa oddýchne elektromotor. Naviac, energia rekuperovaná pri brzdení, slúži taktiež na dobíjanie akumulátorov. Žiadne hľadanie elektrickej zásuvky ani žiadne riziko, že ostanete kdesi na ceste stáť „bez šťavy.“ Výsledkom spojenia dvoch svetov je kombinácia extrémne nízkej spotreby s mimo-riadnou dynamikou, na ktorú Lexus nikdy nedá dopustiť. Na pohľad veľmi jednoduché a účinné riešenie si v praxi, predovšetkým čo sa týka spoľahlivosti, vyžaduje množstvo inovatívnych riešení. Len si predstavte, ako múdra musí byť riadiaca elektronika, aby v milisekundách rozpoznala, aký pohon je práve potrebný. Verte, že to dnes už dokáže posúdiť lepšie ako vodič. A je v podstate jedno, či má vozidlo poháňanú iba zadnú nápravu ako GS450h, či má automatické pripájanie elektrického pohonu na druhú, zadnú nápravu ako RX400h, alebo jazdí trvale s náhonom na všetky štyri kolesá ako LS600h. 

 

Zvykajte si na lepšie

Hybridné Lexusy profitujú z výsledkov dlhoročného výskumu a vývoja materskej Toyoty, ktorá svoj prvý hybrid s plynovou turbínou predstavila už v roku 1967. Toyota prišla presne pred desiatimi rokmi aj s prvým sériovo vyrábaným hybridom na svete, modelom Prius, ktorého sa dodnes predalo vyše trištvrte milióna kusov. Technológia Hybrid Synergy Drive sa neustále vylepšovala a súčasné Lexusy využívajú jej poslednú, najdokonalejšiu verziu. 

Ale poďme rýchlo za volant zistiť, ako to funguje. Už pri štartovaní vám dá hybrid jasne najavo, že napriek typickému vonkajšiemu vzhľadu sedíte v netypic-kom aute. Otočíte kľúčom a – nič. Ticho. Iba informačný displej vám zreteľne oznámi strohú správu: „READY.“ Hybridu sa totiž musíte trochu naučiť rozumieť. Ak vám oznámi, že je pripravený, tak naozaj je, hoci oba motory sú v pokoji. Až zošliapnutím pedála akcelerátora vozidlo doslova ožije. Je to logické – načo má motor bežať naprázdno? Na plynulý rozjazd či cúvanie stačí elektromotor, ak chcete trhať asfalt, okamžite sa zobudí aj zážihový motor. Treba však pripomenúť, že celý krútiaci moment elektromotora je k dispozícii prakticky od nulových otáčok, teda okamžite po stlačení pedálu, zatiaľ čo zážihový motor sa potrebuje na jeho dosiahnutie dostať minimálne na dvetisíc otáčok za minútu. Poučenie? Verte starej známej pravde, že elektromobily akcelerujú oveľa svižnejšie, ako spaľovacie motory. 

 

Veľkolepé divadlo

Na informačnom displeji môžete ako unikátne divadlo sledovať schému vozidla a celého systému – názorne vám zobrazuje, čo sa vlastne v danom okamihu pod kapotou deje. Aký pohon je práve aktívny, kedy sa dobíjajú akumulátory a z akého zdroja, aká je momentálna spotreba. Nebyť displeja vôbec netušíte, čo sa v pohonnom systéme deje, pretože všetko prebieha mimoriadne plynulo, nebadane a nehluč-ne. Vďaka vysokej zotrvačnosti, ktorá narastá s veľkosťou vozidla, sa hybrid aj po zložení nohy z pedálu plynu šinie ďalej ešte dosť dlho rovnakou rýchlosťou, ale s nulovou spotrebou! Súhru oboch pohonov oceníte predovšetkým v sekundách, ktoré môžu byť z hľadiska bezpečnosti rozhodujúce – počas predbiehania. Tu hybridy suverénne ukazujú chrbát celej spaľovacej konkurencii.

Lexus je aj bez hybridného pohonu výnimočné auto špičkovej kvality pre najnáročnejších užívateľov. Ponúka nielen luxus, ale tiež skvelé jazdné vlastnosti, výkon a dynamiku. Aj hybridné varianty dostali do rodných listov všetky tieto atribúty, vrátane silných motorov s vyšším zdvihovým objemom. Majú však ešte čosi naviac, čo novým majiteľom umožní pokojnejšie spávať, ak im záleží na budúcnosti modrej planéty. Extrémne nízkou spotrebou a z nej vyplývajúcou nízkou hladinou emisií škodlivých látok  sa totiž v oveľa menšej miere podieľajú na znečisťovaní ovzdušia, ako rovnako výkonné a dynamické vozidlá so spaľovacími motormi. 

 

Matka príroda ďakuje

Dnes si ešte za luxus čistého pohonu v autách musíme čosi priplatiť, ale to neznamená, že majetní zákazníci nemajú ekologické cítenie. Ale čo bude o pár rokov? Vozidlá so zmiešaným pohonom sa zrejme čoskoro cenovo vyrovnajú bežným autám a budú prvou voľbou mladých ľudí so silným zmyslom pre ochranu prírody, nezaťažených motoristickými mýtami. Hybridy od Lexusu sú už dnes krásnou a technicky úžasnou ukážkou toho, ako sa bude v blízkej budúcnosti voziť väčšina z nás.       

Stojí za to, zoznámiť sa s nimi už dnes.