Toyota Land Cruiser v8

1831

Král ciest i neciest

Už od svojho vzniku roku 1951 sa toto vozidlo (vtedy ešte ako model BJ), zapísalo do motoristickej histórie. Toyota totiž prišla s konceptom robustného pracovného tereniaku, vybaveným motorom z nákladného auta štvornásobnej hmotnosti. Pochopiteľne, v priechodnosti terénom sa mu mohol vtedy rovnať iba málokto. Od roku 1955 už ako Land Cruiser má za sebou niekoľko úspešných generácií, ale aj postupný odklon od „nákladiaku“ do každého terénu po suverénny off-road s komfor-tom luxusnej limuzíny. 

Najnovšia verzia 

Vychádza z osvedčeného kon-ceptu, ktorým sa Land Cruiser presadzoval predovšetkým v USA, kde sa už osemvalcové motory používali aj doposiaľ, avšak vo zdvihovom objeme 5,7 litra. Prvé „európske“ osemvalce síce využívajú „americkú“ karosériu, avšak s dvoma úplne novými pohonnými jednotkami – vznetovým i benzínovým vidlicovým agregátom zdvihového objemu 4,7 a 4,5 litra (diesel). Základ pre bezproblémový prejazd ťažkého vozidla náročným terénom tvorí pevný rámový podvozok s dvojitými prednými lichobežníkovými závesmi a tuhou zadnou nápravou s odpružením vinutými pružinami. Okrem kotúčových bŕzd s vnútorným chladením na všetkých kolesách sa o komfort a bezpečnosť jazdy stará aj kineticko-dynamický systém odpruženia KDSS, ktorý sa dá alternovať systémom regulácie svetlej výšky AHC s adaptív-nym variabilným pružením AVS.  Rámový podvozok s vysokou odolnosťou je doteraz najnepoddajnejší u Toyoty – je ideálny pre kruté podmienky v teréne. Výnimočný systém stáleho pohonu štyroch kolies ponúka praktické motorizované prepínanie, takže prechod medzi normálnym a redukovaným prevodom je rýchly a jednoduchý. Sofistikovaný diferenciál s obmedzenou svornosťou, pracujúci v závislosti od krútiaceho momentu, zlepšuje stabilitu jazdy v zložitých situáciách. Keďže Land Cruiser V8 je skonštruovaný s ohľadom na maximálnu využiteľnosť, je prirodzené, že tieto technológie vykonávájú nevyhnutné funkcie v teréne aj na ceste. Nový Land Cruiser využíva medzináprávový torsenov diferenciál na rozdelenie krútiaceho momentu so zvýšeným prenosom na zadné kolesá: výsledkom je zachovaná stabilita pri akcelerácii a jazde vo vysokých rýchlostiach. Tento pomer rozdelenia je ďalej zvýšený pre zrýchľovanie počas zatáčania, aby sa znížila nedotáčavosť a zvýšila výkonnosť. Navyše zapínanie a vypínanie redukčného prevodu pri jazde v teréne sa teraz ovláda jednoduchým stlačením tlačidla na palubnej doske, čo okamžite zlepšuje účinnosť a trvanie záberu.

Ďalšia inovácia 

Ďalšia inovácia je Toyotou vyvinutý protiblokovací brzdový systém (multi-terénne ABS), ktorý sa prispôsobuje celému radu povrchov – štrk, piesok, asfalt a ďalšie, aby poskytol vynikajúce výsledky pri brzdení na ceste a výrazne zlepšenú odozvu pri brzdení v teréne. Pre jazdu v teréne má nový Land Cruiser v zásobe aj ďalšie elektronické špeciality. Napríklad systém Crawl Control udržuje konštantnú nízku rýchlosť pri pohybe v teréne, takže vodič sa nemusí starať o ovládanie pedálov plynu a brzdy a namiesto toho sa môže plne sústrediť na riadenie. Asistencia pri rozbiehaní do kopca zisťuje a redukuje akékoľvek cúvanie, keď vodič presúva nohu z pedálu brzdy na plynový pedál. Toto robí rozbiehanie v stúpaniach ľahšie a bezpečnejšie. Pomocný systém asistencie pri jazde z kopca zasa automaticky riadi brzdenie pri schádzaní strmých klesaní.  

Zabraňuje zablokovaniu kolies a šmyku, čo umožňuje vodičovi zamerať sa na riadenie. Nový osemvalcový vznetový motor zdvihového objemu 4,5 litra je hodnotou 265 koní ( 195 kW ) najsilnejší v momentálnej modelovej ponuke Toyoty. Ešte viac ako výkon však ohromí jeho úžasný krútiaci moment 650 N.m, ktorý sa dá vďaka turbo-dúchadlu s variabilnou geometriou lopatiek a šesťstupňovej mechanickej prevodovke plynule preniesť na akýkoľvek povrch vo forme neuveriteľne silného záberu a akcelerácie. Maximálna rýchlosť 210 km/h a zrýchlenie z nuly na stovku za 8,2 sekundy sú na tak veľké vozidlo a vznetový motor obdivuhodné hodnoty. Spotreba v kombino-vanom cykle sa pritom pohybuje na úrovni desiatich litrov na 100 kilometrov a motor súčasne spĺňa emisné normy Euro 4. Druhou alternatívou je osvedčený, ale vylepšený zážihový osemvalec zdvihového objemu 4,7 litra, vybavený technológiou inteligentného variabilného časovania práce ventilov VVT-i. Motor prekvapí tichým, kultivovaným chodom s najvyšším výkonom 288 k ( 212 kW) a krútiacim momentom 445 N.m. Aj s auto-matickou prevodovkou zrýchľuje z nuly na stovku za 9,2 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť vyše 200 km/h, pričom spotreba sa tiež drží na rozumnej hranici 14,4 l/100 km v kombino-vanom cykle. Skôr, ako sa pozrieme do päť alebo sedemmiestnej komfortnej kabíny, treba spomenúť vysokú mieru pasívnej bezpečnosti posádky, danú nielen veľmi pevnou konštrukciou podvozkového rámu a karosérie, ale tiež 14 (!) airbagmi, aktívnymi opierkami hlavy a ďalšími technologicky dostupnými prvkami. Aktívna bezpečnosť zahŕňa okrem už spomenutých asistentov jazdy v teréne aj klasický elektronický stabilizačný systém s kontrolou trakcie A-TRC a posilňovač riadenia s variabilným prevodovým pomerom VGRS, ktorý sa citlivosťou prispôsobuje momentálnej rýchlosti vozidla.  

Keďže Land Cruiser je vozidlo určené pre najnáročnejších zákazníkov, v kabíne nemôže chýbať žiadny z bežných prvkov komfortu luxusných limuzín, od automatickej dvojzónovej klimatizácie s 28 výduchmi až po bezkľúčové zapaľovanie a voliteľný navigačný systém s dotykovou obrazovkou so sadou hands-free a bluetooth-konektivitou. Bezmála päť-metrový kolos ponúka v druhom rade sklopné sedadlá s dele-nými operadlami v pomere 40:20:40, ktoré sa dajú pozdĺž posúvať v rozsahu 105 mm. Dve príplatkové sedadlá v treťom rade sa dajú jednoducho sklápať do strán, čím sa vytvorí ničím nerušený, veľký batožinový priestor. Ten je pohodlne prístupný cez horizontálne delené, dvojdielne výklopné dvere, z ktorých sa plnohodnotné rezervné koleso presťahovalo pod podlahu batožinového priestoru, takže vodičovi už neprekáža vo výhľade a prístup do zadnej časti vozidla je jednoduchší. Nový Land Cruiser, vlajková loď terénnej flotily Toyoty, má cenu od 2,44 milióna korún za päťmiestny diesel v úrovni vybavenia Sol, až po sedemmiestny zážihový V8 vo vybavení Lux+ za 2,875 milióna korún.