Klebety a bulvár

1810

 

Dôvod 1

Klebetenie patrí medzi základné formy spoločenskej komunikácie a zábavy. To, že sa väčšinou rozpráva o osobe, ktorá nie je prítomná, a informácie sú väčšinou z intímnej sféry, možno aj nepravdivé, a navyše čisto triviálne, ide v tomto prípade bokom. Takto sa totiž medzi ľuďmi, ktorí práve klebetia, vytvára akési neviditeľné puto súdržnosti vytvorené zaujímavou klebietkou. Ďalším faktom je, že našu populáciu priťahujú aj klebety v novinách. Najmä preto, lebo v každodennom zhone nemáme čas čítať siahodlhé články. Na vyjadrenie klebety vždy stačí obrázok vystihujúci situáciu a pod ním krátky textík, ktorý sa dá zhltnúť za rekordných 30 sekúnd, a zo zlej fotky Kate Moss šňupajúcej kokaín na záchode, je hneď jasné, že ste naďabili na top tajomstvo, ktoré bude zaručene trhákom dňa. 

 

Dôvod 2 a 3 

Jasné, existuje mnoho ďalších psychologických a sociologických vysvetlení, prečo klebetenie a klebetu treba vnímať najmä ako špecifickú a samostatnú intersubjektívnu formu komunikácie. Tento fenomén klebetenia a naša záľuba v ňom sa dá odôvodniť veľmi ľahko identifikáciou a odlíšením. Teda pekne po poriadku, predstavte si napríklad, že sa dopočujete zaručenú klebetu o tom, ako sa na toaletách nejakého podniku pobila Erika Judínyová s Barborou Rakovskou, lebo jej mladšia kolegyňa vyfúkla exkluzívnu pracovnú ponuku. Vaša reakcia bude: podobný konflikt sa prihodil aj mne minule. Ale potom, po krátkej analýze, prídete na to, že naše „hviezdy“ (práve týmto ste sa od nich odlíšili, ony sú známe tváre šoubiznisu a vy nie) Erika a Barbora napriek tomu, že zarábajú fantastické peniaze, musia neustále s niekým súperiť, stále ich má bulvár v zuboch, nemôžu mať ani poriadny vzťah a podobne. A uvedomíte si, že aj keby sa udialo čokoľvek, svoj život by ste s nimi nechceli meniť… A tu klebeta splnila jednu úžasnú vec. Pri analýze tejto informácie ste si spravili malú psychickú hygienu… 

 

Dôvod 4

Klebety boli vždy hodnotným tovarom na predaj a v čase, keď žijeme viac fiktívne životy na internete alebo parazitujeme na osudoch druhých vďaka rozmanitým reality šou a formátoch prinášajúcich exkluzívne informácie o prominentoch, je dobrá klebeta asi to najhodnotnejšie. Hlavne ste s nimi konfrontovaní každý deň a narazíte na ne na každom rohu. A to z dôvodu, že v našej spoločnosti sa dnes neklebetí len o áčkových alebo béčkových celebritách, ale o každej osobe, ktorá príde do televízie a niečím čo i len trocha upúta. Teda potrebné informácie s plnohodnotným obsahom sú zaručene prebité totálnymi nezmyslami a klebetami, za ktoré by ste za normálnych okolností nedali ani groš.

 

Dôvod 5

V minulosti patrili klebety viac menej medzi tabu. Avšak platilo, že ak by vás pri klebetách prichytili, tak by ste prinajmenšom utrpeli spoločenskú samovraždu. Klebetenie bolo vnímané ako niečo podradné. Takémuto pohľadu na klebetenie a ohováranie, prednedávnom definitívne odzvonilo. Na scénu prišla teória: aj negatívna publicita je publicita, alebo ak o vás nehovoria, akoby ste ani neexistovali alebo boli mŕtvi. Klebetám pomáha aj to, že ich mnohé známe tváre plne využívajú v boji o publicitu, na prejav moci, statusu, pri rivalite alebo z čistej nenávisti voči súperom. Takto sa klebety chtiac-nechtiac stávajú nutnou súčasťou nášho spoločenského života či identifikácie so skupinou ľudí, s ktorou sa stretávame. Z toho vyplýva, že čítať bulvár by mala byť dnes nutnosť, tak isto ako „záujem“ o vaše okolie. Samozrejme, až do chvíle, kým neprídete na to, že cudzí vedia o vás viac ako vy sami, alebo že ste večnou studnicou zaujímavých a „zaručene pravdivých“ tém vašich sokov, ktorí ich následne „potajomky“ posielajú ďalej. 

 

Na čo netreba zabudnúť: 

1. Prestaňte žiť v ilúzii, že existujú ľudia, ktorí neklebetia. Ľudia „rozprávajú“ vždy, bez ohľadu na pohlavie.

 

2. Pamätajte, že každé tajomstvo, ktoré prezradíte vo vašej spoločnosti, sa dozvie vždy ešte jedna ďalšia osoba.. 

 

3. Ak vám niekto povie niečo s označením „nepovedz to  prosím nikomu ďalej“, vedzte, že týmto porušil sám tajnosť tejto informácie a podobne v budúcnosti naloží aj s vašou klebetou á la ALE NIKOMU TO NEPOVEDZ! 

 

Zásady konzumácie bulváru: 

1. Obrázok nie vždy sprostredkuje potrebné informácie o vzniku situácie.

2. Nie každá zaručene overená informácia pochádza zo zaručene pravdivého zdroja blízkeho osobe, o ktorej je reč.

3. Niektoré informácie sú zámerne skreslené, komprimované a prifarbené.

4. Prominenti žijú v inej realite ako my. 

5. Okrem bulvárnych plátkov skúste občas prijímať informácie aj z médií, ktoré sprostredkovávajú plnohodnotné a dôležité správy. Inak síce budete vedieť, koho práve zbila Naomi Campbell, ale nedozviete sa, že čo nevidieť tu budú prezidentské voľby!