Nehovorte, že by ste nechceli brázdiť nebo vo vývrtkách, lietať si v stíhačke po svete, nosiť peknú koženú bundu a ešte mať za kolegami také esá, ako bol „Maverick“ Mitchell čiže Tom Cruise a „Machr“ Harley, teda Charlie Sheen.

Nechceli. Top Gun nejako nepriťahuje. A možnosť si vystreliť už tiež nie je nič, kvôli čomu by sa mladí muži hrnuli k letectvu ako kedysi za jeho najlepších časov. US Air Force má problém. Lietadiel je dosť, ale nie je, kto by sa do nich posadil.

Americké stíhacie letectvo prežíva krízu. Hovoria to jeho šéfovia. A má to byť ešte horšie. Do pár rokov nebude obsadená až tretina všetkých miest. Stíhačom má podľa prepočtov už za niekoľko rokov schádzať tisíc pilotov. Preto požiadali Kongres o pridelení finančnej injekcie.

fighter A 10

Stíhacie letectvo má teraz mať podľa denníka The Washington Post v stave 3 495 pilotov. Ale 723 z nich neexistuje. To znamená, že dvadsaťjeden percent miest nie je obsadené.

Aerolinky ponúkajú vyššie platy

Sú za tým peniaze, ako inak. Ale prejavuje sa to v niekoľkých podobách. Po prvé, vojenské letectvo je zasľúbenou  pôdou civilných aeroliniek. Leteckých liniek pribúda, piloti sú potrebný stále viac, ale je ich naopak menej a menej, pretože najsilnejšia pilotná generácia odchádza do penzie. Armáda je prirodzeným miestom, kde zaloviť. Piloti majú výbornú povesť a ich vojenské platy sú vždy nižšie.

Po druhé, USA bojujú hlavne prostredníctvom letectva, čo znamená, že piloti sú dlhé obdobia preč od rodín. Terajšie nasadenie sa líši od pobytu v zámorí za studenej vojny. Vtedy síce letci žili niekoľko rokov na základniach po svete, ale mali tam aj svoje rodiny. Teraz sa premiestňujú na misie na Blízky východ sami, len s jednotkou. Je to nepríjemné pre blízkych pilotov, ale aj pre nich samotných. Kým ich kolega za studenej vojny išiel po službe domov, nech to bolo v Kansase, Nemecku alebo Taliansku, teraz je po službe stále na základni, takže sa cíti naozaj ako na vojne.

   A tretím dôvodom sú peniaze, ktoré nemá letectvo. Piloti už si nemôžu dovoliť všetko ako za čias Mavericka. Šetrí sa, a tak je z rozpočtových dôvodov osekaný výcvik a rôzne ďalšie náležitosti, ktoré z amerických pilotov nielenže robili leteckú elitu, ale aj v nich pomáhali tento pocit utvrdzovať.