Audi dostalo chuť na legendárne Sport Quattro

1019

Tridsiate výročie legendárneho pohonu Quattro oslávilo Audi konceptom Quattro Concept. Jeho prípadnú sériovú výrobu však Audi nepotvrdilo.

 

Quattro Concept sa dizajnovo odvoláva na legendárny špeciál Audi Sport Quattro z roku 1984. A nielen tým. Novodobé Quattro je totiž postavené na skrátenej platforme Audi RS5 (-150 mm).

Podobný recept kratšieho rázvoru použili technici Audi už pred 26 rokmi. V súlade s tradíciou konštruktéri tiež nahradili ťažký 8-valec z Audi RS5 za podstatne ľahší 5-valec s objemom 2,5 litra. Tentoraz však s technológiou TFSI.

Napokon päťvalce majú v histórii Audi, zvlášť v histórii kupé Audi Quattro, svoje pevné miesto. A dnes sa k nim opäť vracia. Ten súčasný je implantovaný z Audi TT RS, no jeho výkon je sériou úprav vyladený až na 300 kW, čo je o 50 viac ako v sériovej verzii. Krútiaci moment vzrástol zo 450 na 480 Nm. Ako inak, výkon sa permanentne prenáša na všetky štyri kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku a poslednú generáciu pohonu Quattro s korunovými kolesami a asymetrickým rozdelením hnacieho momentu v prospech zadnej nápravy (40:60).

Radikálna odtučňovacia kúra zasiahla celú konštrukciu konceptu. V porovnaní s Audi RS5 je kratší nielen rázvor, ale aj zadný previs (-200 mm) a celková výška (-40 mm). Karoséria je vyrobená z hliníka a karbónu. Váži len 159 kg!

Šetrilo sa aj na interiéri, ktorý je vybavený iba dvoma ultraľahkými sedadlami a výlučne digitálnymi prístrojmi. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť 1300 kg, čo je až o 200 kg menej, ako má sériové kupé Audi TT RS. Potom neprekvapí, že 4,28 m dlhý koncept akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Je to čosi podobné, akoby ste sedeli za volantom Porsche 911 GT3 RS.

Na ceste držia Audi Quattro predné 5-prvkové závesy a vzadu dvojité lichobežníkové ramená. Dvadsaťpalcové disky kolies s centrálnou maticou ukrývajú keramické kotúče bŕzd.