HOSPODÁRSTVO: Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ekonomiku znova vzrástla

367

To je ďalší signál, že najväčšia ekonomika eurozóny odoláva dlhovej kríze, a aj napriek poklesu v predchádzajúcom kvartáli sa možno nakoniec vyhne recesii. Informoval o tom inštitút pre prieskum trhu GfK na základe ankety, na ktorej sa zúčastnilo 2000 občanov Nemecka.
Indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností, pre marec 2012 mierne stúpol na 6 bodov z 5,9 bodu vo februári a dosiahol tak najvyššiu úroveň za ostatný rok. Tento výsledok sa zhoduje s odhadmi analytikov.
„Dôvera spotrebiteľov síce pomaly, ale stabilne rastie,“ uviedol inštitút vo svojom vyhlásení. „To potvrdzuje našu hypotézu z predchádzajúceho mesiaca, že súkromná spotreba sa bude tento rok výraznou mierou podieľať na výkone ekonomiky“.
Rast spotrebiteľskej a tiež podnikateľskej dôvery, ktorú minulý týždeň potvrdil inštitút Ifo, zvyšuje nádej, že Nemecko sa vyhne recesii, ktorá je definovaná ako pokles výkonu ekonomiky dva kvartály po sebe.
Mnohí ekonómovia predpovedali, že hrubý domáci produkt (HDP) Nemecka minimálne jeden štvrťrok klesne v dôsledku zníženia globálneho dopytu a dlhovej krízy eurozóny, ktorá zasiahla kľúčových obchodných partnerov krajiny.
V 4. kvartáli 2011 sa už pritom HDP Nemecka znížil o 0,2 % práve pre slabý export. Ale na druhej strane, pomerne nízka nezamestnanosť je motorom rastu spotrebiteľských výdavkov a prieskumy opakovane signalizujú, že spotreba domácností by mohla byť oporou ekonomiky v tomto roku.