Nová verzia Siedmich statočných sa s legendárnou predlohou míňa v samej podstate. Jej najsilnejší motívy našťastie neničia: jednoducho preto, že je vôbec neobsahuje.
7-statocnych-novy

Sedem statočných

USA 2016
Réžia: Antoine Fuqua
Hrajú: Denzel Washington, Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D’Onofrio, Byeong-heon Lee,Manuel Garcia-Rulfo, Martin Sensmeier, Haley Bennett, Peter Sarsgaard, Luke Grimes, Matt Bomer, Billy Slaughter, Ritchie Montgomery, Sean Boyd, Cam Gigandet, Jonathan Joss, Mark Ashworth, Clint James, Dane Rhodes, Sean Bridgers, William Lee Scott,

Len stereotypy, kvóty a brutalita

Nezabudnuteľné prostredie mexickej dediny sužovanej nájazdmi bezohľadných banditov; zásadnú tému takmer kastového rozdielu medzi hispánskym poľnohospodármi a profesionálnymi bojovníkmi spoza hranice; kľúčový príbeh dychtivého adepta pištoľníctva, ktorý usilovne a nakoniec neúspešne popiera svoje dedinské korene – nič z toho v nových Siedmich statočných nie je. Základné stavebné prvky, ktoré si John Sturges v roku 1960 priniesol z filmu Akira Kurosawa Sedem samurajov a zručne je po svojom poskladal, zostali v novej adaptácii z veľkej časti nevyužité.
Namiesto jednoduchého, ale neobyčajne silného príbehu o prijatie a naplnenie svojho údelu prináša snímka režiséra Antoina Fuqua prekombinovanú a zároveň stereotypnú schému, v ktorej to absurdne poskladaná partia proste len povinne natrie zloduchovi a jeho armáde.
Kvóty naplnené
Úlisného a záludného banditu Calvera vystriedal bezohľadný banské magnát Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard), ktorý chce kvôli ťažbe vyhnať z domovov vlastníkov priľahlých pozemkov. Mexickú dedinu nahradilo obligátne westernové mestečko s trochu záhadnou rozlohou, veľkosťou populácie a infraštruktúrou. Každopádne tu žijú usporiadaní anglosaskí prisťahovalci, terorizovaní Boguem, ním skorumpovaným šerifom a prenajatou bezpečnostnou agentúrou.
Od etnickej pestrosti je tu tentoraz sedmička hrdinov: velí jej čierny lovec zločincov Chisolm (Denzel Washington) a dotvára ju vedľa troch bielych Američanov ešte Kórejčan, Mexičan a indián (najmä ten akoby sa celý čas čudoval, ako sa v tomto príbehu vlastne ocitol) . Došlo aj na rodovú korekciu – ôsmym statočným je mladá vdova z mestečka, ktorá záchrancov zo svojej vlastnej iniciatívy privolala a zdarne im potom pomáha.
Skôr než Sedem statočných pripomína táto partia svojím zložením Tarantinových Osem hrozných, ale nič v ich podvratnom duchu neponúka. Pištoľníci (a indiánsky „Legolas“) majú minulosť, v ktorej oni sami alebo ich predkovia často stáli proti sebe, teraz je však spája spoločný cieľ – a tým sa vyčerpáva „hĺbka“ príbehu. Jeho etický rozmer je príznačne obmedzený na alibistické naplnenie tabuľkových etnických kvót, pričom humanizmus predlohy je nahradený okázalou brutalitou. Opäť bez ospravedlňujúcej tarantinovskej nadstavby.

Charaktery hrdinov zostávajú od začiatku do konca napospol nezreteľné a hlavne nezaujímavé. Aj tam, kde Fuqua nechal niektorej postave pozoruhodný rys z predlohy (úzkostné stavy Leeho teraz prežíva postava menom Goodnight), je to len bezobsažná variácia.

Smrť kapitalizmu

Podstatu ústredného konfliktu posunul Fuqua tiež dosť neblaho na politickú úroveň: nebojuje sa proti spupnému zločincovi, ale de facto proti establishmentu – dravý kapitalista (explicitne sa k tejto svojej charakteristike hlásiaci) má na svojej strane aj zástupcov zákona. A príkoria činí svojim obetiam už priamo svojou podnikateľskou činnosťou. Strelci preto usporiadajú spravodlivý nájazd na Bogueovu baňu, povraždia jeho ochranku a oslobodia ujarmených baníkov; tí sa za to pridajú na ich stranu, aj keď niektorí majú po ťažkej práci s dynamitom miesto končatín len pahýle …
Samotná záverečná bitka potom zarmúti svoju nezmyselnosťou – nie v morálnom zmysle, ale množstvom skutočných hlúposti, ako keď si Bogue najprv nechá zlikvidovať takmer všetkých svoje mužov a až potom sa vytasí s Gatlingovým guľometom.
Svojím spôsobom je dobre, že sa Antoine Fuqua vybral natoľko inou cestou, že pôvodných Sedem statočných vlastne nepoškodil. Ešte si mohol odpustiť pôvodnú melódiu pod záverečnými titulkami a názov. To by potom ale jeho film najskôr prepadol bez povšimnutia.
7-statocnych-2