J. FIGEĽ: Rozviazanie koncesnej zmluvy na stavbu D1 bude stáť 81 miliónov eur

429

„Do vlády predkladám materiál, ktorý ju informuje o ukončení koncesnej zmluvy a požadujem navýšenie rozpočtových prostriedkov na 81 miliónov eur pre vyrovnanie vzťahov spätých s touto zmluvou,“ avizoval na dnešnej tlačovej konferencii šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).
Vláda bude musieť vyplatiť konzorciu takmer 38 miliónov eur za vykonávanie prípravných prác v dvoch fázach. Ďalšie náklady predstavujú 43 miliónov eur. „Ide o náklady na konzerváciu staveniska, náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkové vyrovnanie,“ vysvetlil minister.
Figeľ kritizoval bývalú vládu a vedenie rezortu pre rozhodnutie obstarávať tri veľké balíky verejno-súkromného partnerstva (PPP) a nerozdelenie ich na niekoľko malých. V roku 2007 si totiž rezort dopravy dal vypracovať štúdiu realizovateľnosti. „Závery navrhovali postupné obstarávanie diaľničných úsekov. Skutočnosť však bola iná,“ upozornil.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa napriek analýze rozhodlo obstarávať výstavbu ciest v troch balíkoch namiesto navrhovaných šiestich. Iba tretí balík PPP na rýchlostnú cestu R1, ktorý sa ako jediný reálne aj uzavrel, bol v aktuálnom rozsahu odporúčaný aj v štúdii.
Podľa Figeľa exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) ešte v roku 2006 uviedol, že „diaľnice cez PPP projekty sú o 50 % až 70 % drahšie ako bežné investície od štátu“. Napriek tomu sa vláda rozhodla tieto projekty realizovať a v čase hospodárskeho rastu nedokázala vyčleniť dostatok peňazí na stavbu ciest, dodal minister.