Po prvé, že oscarový režisér Ang Lee vie nasávať cudzie kultúry ako špongia. Rodák z Taiwanu natočil najbritskejšiu verzii anglickej klasiky Rozum a cit, najamerickejšiu štúdii zámorské rodiny Ľadová búrka, najčínskejšiu báj Tiger a drak. A v novinke Pí a jeho život je snáď indickejšia než sám Bollywood.
Veľryba, delfíny, búrka
V prípade snímky Pí a jeho život sa trojrozmerná sila velebnosti, nekonečnosti a rozprávkovej nereálnosti dostane k slovu až v druhej polovici, v prvej vládne idylické retro s výjavmi z detstva a zlozvykom vyprávačského rámca „po rokoch“. Avšak hrdinové objavovanie a prijímanie rôznych náboženstiev má pôvab, a ako sa neskôr ukáže, aj význam pre jeho boj o prežitie. Bohužiaľ ono „neskôr“ sa dostaví po takmer hodinovej predohre.
Až na lodi, ktorá hrdinu s rodičmi, bratom a so zvieratami z rodinnej zoo vezie do nového domova a kde si svoju malú epizódku zohrá Gérard Depardieu, sa takzvaný veľký životný príbeh rozprávaný rozvláčne a bez šťavy zázračne zlomí. Spôsob, ako Lee líči stroskotanie, zatieni aj Titanic – a odštartuje podstatu, ktorú tvorí jediný záchranný čln, pod ním žraloky a v ňom s chlapcom tiger. Dva hladní Robinsoni na jednej minipalube povznesú film do ríše divov, kde už divák nerieši, čo zariadila príroda a čo animácie. Ohromujúca nekonečnosť oceánu, v ktorej hrôza a očarenie sú – pri stretnutí s veľrybou, lietajúcimi rybami, s delfínmi, búrkou. Alebo keď chlapec a tiger za hviezdnej noci odrážajú celý vesmír vo svojich fascinovaných pohľadoch, obaja pokorne maličkí proti večnosti.

















































