Mladík sa ako čierny pasažier ukryl medzi kolesami lietadla. Jeho pád zachytil fotograf

625

V roku 1970 bol v magazíne LIFE publikovaná fotka amatérskeho fotografa. Zachytáva posledný moment pred smrťou dospievajúceho chlapca.

Štrnásťročný Keith Sapsford bol problémové dieťa. Podľa otca C. M. Sapsforda chvíľu neposedel a neustále utekal z domu. Jeho snom bolo spoznať svet, čo sa mu rodičia v snahe utíšiť jeho utekárske chúťky tiež pokúsili splniť. Ani veľká rodinná cesta naprieč niekoľkými svetovými krajinami ho ale neuspokojila. Po návrate domov začal Keith znova utekať. Bezradní rodičia sa tentoraz už obrátili na inštitúciu starajúcu sa o problémové deti. Tiež z jej zariadenia  21. februára 1970 utiekol. Mal plán dostať sa ako čierny pasažier na lietadlo japonských aeroliniek Douglas DC-8, ktoré odlietali z letiska v Sydney a mierilo do Tokia. Schovať sa mal v priestore medzi kolesami. Tento bláznivý nápad sa mu nakoniec stal osudným.

24. februára sa na letisku nachádzal tiež amatérsky fotograf John Gilpin. Mal so sebou aj nový fotoaparát, ktorý chcel otestovať. Počas fotenia si nevšimol, čo sa mu podarilo zachytiť. Zistil to ešte len doma po vyvolaní fotografií. Na jednej z nich bola postava človeka, ktorá padala z lietadla. Bol to Keith Sapsford.

Chlapcovi sa podarilo prekĺznuť do priestoru medzi kolesami. Po štarte lietadla sa ale kolesá začali zasúvať a Keith sa na stroji neudržal. Spadol z výšky šesťdesiatich metrov a utrpel zranenia nezlučiteľné so životom.

„Chcel som, aby môj syn spoznal svet. Toľko moc chcel vidieť ešte viac a toto odhodlanie ho stálo život,“ hovoril zdrvený otec.

Keith rozhodne nebol jediný, kto sa pokúšal dostať do sveta podobným spôsobom. Štatistiky uvádza viac ako sto ďalších prípadov z celého sveta. Najčastejšie sa jedná o obyvateľov rozvojových krajín, ktorí sa na lietadle chceli prepraviť za lepším životom. Dvadsiatim piatim z nich sa dokonca zázrakom podarilo prežiť. Aj tak ale veľká časť z preživších utrpela zranenia alebo do cieľa doletela zamrznutá.

„Ak ich nerozdrvia masívne časti stroja, s pribúdajúcou výškou sa znižuje atmosférický tlak, klesá teplota a dochádza kyslík. Nie je skoro žiadna šanca na prežitie. Bohužiaľ sa to deje stále dookola,“ hovorí americký pilot Patrick Smith.