VOĽBY10: Samosprávy z okolia Košíc a Gemera chcú aspoň rýchlostné cesty

896

Podľa predsedu Združenia miest a obcí (ZMO) okresu Košice – okolie a primátora Moldavy nad Bodvou Istvána Zachariaša (SMK) rozhodnutie o výstavbe severnej trasy diaľnice, ktorá je niekoľkonásobne drahšia ako južná trasa cez Zvolen a Lučenec, spôsobilo zväčšenie regionálnych rozdielov medzi západom a východom Slovenska. Južná trasa by bola podľa Istvána Zachariaša už niekoľko rokov dokončená nielen preto, lebo náklady na jej výstavbu sú možno osemkrát menšie, ale aj preto, lebo na tejto trase treba prekonať len jednu prírodnú prekážku – horský priechod Soroška. „Po tejto dopravnej tepne by už roky prúdili investície do východnej časti republiky, čo by nesporne spôsobovalo znižovanie medziregionálnych rozdielov. A investície by boli mohli prúdiť už v čase pred ekonomickou krízou tak, ako prúdili do západného a severného Slovenska. Je preukázateľné, že rozvoj oblastí napojených na diaľnicu je oveľa intenzívnejší ako v prípade oblastí vzdialených od diaľničnej siete,“ dodal predseda ZMO okresu Košice – okolie.
      Vyčlenením z hlavných dopravných koridorov trpí aj okres Rožňava, aj keď podľa predsedu ZMO horného Gemera a rožňavského primátora Vladislava Laciaka (Smer-SD) prechádza regiónom hlavná južná trasa, ktorá však už nezodpovedá požiadavkám doby. „Tak ako pre živý organizmus a beriem to ako lekár, keď je dobre zásobený krvou, tak aj pre náš región, a to nehovorím o diaľnici, je dôležitá funkčná rýchlostná komunikácia, ktorá by spájala Bratislavu s Košicami južnou trasou a išla by v tesnej blízkosti Rožňavy, a ktorá by priniesla regiónu novú krv investícií,“ uviedol Laciak. Horný Gemer, kde nezamestnanosť atakovala v zimných mesiacoch takmer 30 percent, by si podľa neho zaslúžil osobitný program na urýchlené zabezpečenie cestnej prístupnosti spomínanou rýchlostnou komunikáciou a vyčlenenie prostriedkov na rozvoj turistického ruchu.
      Okrem potreby budovania rýchlostnej cesty na maďarskú hranicu a podpory Integrovaného dopravného systému zo strany štátu navrhuje primátor mesta Košice František Knapík (KDH) novej vláde a parlamentu aj viacero legislatívnych zmien týkajúcich sa dopravnej infraštruktúry. Pre zrýchlenie majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov navrhuje v zákone o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá doplniť medzi stavebníkov miestnych komunikácií aj obce a zjednodušiť proces vyvlastnenia pri povoľovaní verejno-prospešných stavieb. „V cestnom zákone navrhujem doplniť povinnosť vykonania celoštátneho sčítania dopravy i na obce a zároveň z titulu celoštátneho sčítania poskytnúť obciam zo strany štátu na toto sčítanie i časť finančných prostriedkov,“ uviedol Knapík. Podľa neho by nová vláda do budúcnosti nemala uvažovať o mýte na komunikáciách na území mesta. Medzi ďalšie legislatívne návrhy košického primátora patrí úprava živnostenského zákona tak, aby pri udeľovaní živnosti bola striktne stanovená povinnosť mať priestory – stanovištia, resp. plochy pre motorové vozidlá. Pre vymožiteľnosť tejto povinnosti by sa mal zároveň zosúladiť tento zákon so zákonom o cestnej premávke. Knapík si myslí, že by sa mal upraviť po voľbách aj zákon o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí tak, aby obce mali aj reálnu možnosť zabezpečiť strategické hlukové mapy a akčné plány. „Štát by sa mal spolupodieľať, ak už nie celkom hradiť náklady na túto činnosť,“ dodal košický primátor.