3.Zraz Mustangov Slovenska a Classic US Cars

1396

Ďalej sme mohli na betónovej ploche vidieť Mustang Coupe z roku 1965, Mustang Convertible 1966 ale aj model ktorí všetci dobre poznáme z filmu „Gone in 60 Seconds“ s Nicolasom Cage Mustang Shelby GT 500 pod označením ELEONOR.

Zraz bol organizovaný ako doprovodná akcia už tradičného Bobcat Power Festu ktorí zabezpečuje Slovenská Šprintérska Asociácia. Dlho sme sa rozhodovali akým smerom sa má najvýznamnejšie podujatie sezóny pre Mustang Club Slovakia uberať a tak po mesačnom vyhodnocovaní všetkých pre a proti dali členovia nášho klubu zelenú práve pre spoluprácu s SŠA. Príprava začala už v októbri minulého roku, keď sme začali pripravovať oficiálne materiály celého podujatia. Následne sme sa spojili s rôznymi odbornými časopismi a rádiom Expres aby čo najširšia verejnosť dostala informáciu o pripravovanom zraze. Pomocou internetu a návštevou rôznych podujatí v zahraničí sme sa snažili rozšíriť informáciu aj v okolitých krajinách najmä v Čechách, na Morave, v Rakúsku, Maďarsku a Poľsku. Týždeň pred zrazom sa nám začalo kaziť počasie a naša nervozita sa dala krájať aj tupým nožom. Členovia Mustang Clubu vyrazili do Trenčína už v piatok za silného dažďa. Cesta prebiehala v celku bez problémov a dokonca nám aj prestalo pršať a tak optimizmom naladený sme v podvečer pripravili na ploche letiska všetko čo sa v tom čase dalo a začali sme aj seba pripravovať úžasnými grilovanými steakmi zalievanými dobre vychladeným pivkom. Akosi to napätie z nás opadlo a tak v dobrej nálade s prísľubom pekného počasia na sobotu sme zaľahli späť. Ráno nás vítala nad trenčianskym letiskom modrá obloha, čomu sme ani nechceli veriť nakoľko informácie z Bratislavy, Žiliny, Brna a Bojníc boli katastrofálne. Všade pršalo! No nič, verili sme, že naša práca nevzíde na prázdno a nadšenci Mustangov a US Cars sa sem do Trenčína dostavia.

Od 09:00 hod sa na plochu začali navážať Mustangy a US Cars všetkých generácii. Najstarším kúskom z Mustangov bol Mustang Coupe s motorom 260 cui ktorý bol vyrobený 27.04.1964 to jest 10. dní po zahájení výroby tohto modelu. Ďalej sme mohli na betónovej ploche vidieť ďalšie skvosty ako Mustang Coupe z roku 1965, Mustang Convertible 1966 ale aj Shelby GT 350 1966. Od roku 1967 bol 1. krát Mustang modifikovaný a z týchto čias sme si mohli pozrieť model ktorí všetci dobre poznáme z filmu „Gone in 60 Seconds“ s Nicolasom Cage Mustang Shelby GT 500 pod označením ELEONOR. Prišli aj iné modeli tohto roku ako Mustang Convertible 1967 ale aj Shelby GT 500 1967. V roku 1969 nastala ďalšia významná zmena Mustanga a z tohto ročníka sme mali možnosť vidieť nádherný Mach 1 1969 ako aj Mustang Coupe 1969. Modelový ročník 1970 – 73 nám prišli ukázať aj naši kamaráti z Moravy a Maďarka. Nakoľko nemám toľko priestoru budem už len konštatovať, že nám na zraz prišli všetky generácie Mustangov od roku 1964 až po posledný model s označením 2011 a bolo ich až 59 kusov. Musím sa pristaviť aj pri ostatných US Cars. Bohatá skupina Corvette od modelu C2 až po najnovšiu verziu v počte 21 kusov úspešné konkurovala našim Mustangom a záujem o tieto veľmi úspešne autá z dielne Chevroletu bol na ploche letiska nezanedbateľný. Sme však veľmi radi že priatelia s týmito autami sa pridali k nášmu zrazu a prišli v tak hojnom počte. Zrazu sa zúčastnila ešte aj malá skupinka Camar, a iných Classických US Cars.

Samotný program sa začal pohostením všetkých účastníkov zrazu divinovým gulášom. Po posilnení sme mali možnosť zapojiť sa do tréningových jázd na 1 míle. Začali sme aj hodnotiť jednotlivé Mustangy a US Cars podľa vypísaných kategórii. O 12:00 hod bola pripravená exhibícia Mustangov na šprintérskej trati kde sa Mustangy a US Cars preháňali 45 minút a v pamäti časomiery sa zaznamenávali zaujímavé časy. Len tak pre informáciu Mustang Shelby GT 350 1966 sa nedal zahanbiť a aj Mustangy GT z roku 2008 mali čo robiť aby tento kúsok pokorili. Čas 14,5 s a konečná rýchlosť cez 150 km/h je na 45 ročné auto viac než dobrá. Po rýchlostnej vložke sme sa opäť presunuli na našu vyhradenú plochu kde sme pokračovali v programe a merali ako dokážu títo dedečkovia postaviť chĺpky nadšenia našim divákom v podobe nádherného zvuku výfukov. Na voľnejšej časti prebiehali driftovacie exhibície až do úplného spálenia na to pripravených pneumatík. Miestami cez spálený dym z pneumatík nebolo vidieť kde sa auto nachádza a tak všetci účastníci tejto časti programu odchádzali z pľacu za búrlivého potlesku divákov. Veľmi obľúbená a aj vydarená časť programu za ktorý treba poďakovať hlavným drifterom Marošovi L. a Vladovi K. Po aktívnej časti sme sa zamerali na charitatívnu aukciu modelov aut Mustang a iných upomienkových predmetov pre nášho partnera nadáciu Úsmev pre život. Výťažok z dražby pôjde pre choré detičky. Ďakujem všetkým štedrým dražiteľom. Po dražbe nastala chvíľa pravdy a začali sme oceňovať jednotlivé vozidlá. Kategóriu Classic Mustang vyhral Mustang Fastback 1965, na druhom mieste sa umiestnil Mustang Convertible 1967 a tretí bol Mustang 1973. Zhodou okolnosti išlo všetko o autá našich Moravských priateľov z klubu GT40. Gratulujem. Pre zmenu meranie hluku našich výfukov vyšlo lepšie Slovenským Mustangom a všetky tri ceny boli udelené členom MCS. Ceny za Classic US Cars si odniesla Rakúsko Slovenská kombinácia vozidiel a to za prvé miesto Cadilac Coupe deVille 1959, druhé miesto Buick Riviera 455 1972 a tretí sa umiestnil Cadilac Eldorado 1975.

Po rozdelení cien a poďakovaní všetkým účastníkom sme pre návštevníkov pripravili spanilú jazdu z Trenčína na Piešťanské letisko kde sme mali možnosť prezrieť si exponáty leteckého múzea za čo vedeniu múzea ďakujeme.
Záverom môžeme len konštatovať, že zrazu sa zúčastnilo 114 US Cars z toho 59 Mustangov, 21 Corvette a 34 ostatných US Cars. Počasie nás podržalo a účastníci tiež. 3.ZMS v novom duchu bol zážitok pre nás všetkých. Ohlasy na toto podujatie sú úžasné a to nám dáva silu a presvedčenie že najväčší zraz US Cars na Slovensku musíme o rok zopakovať. Vo večerných hodinách po zjedení pripravených dobrôt zaliatych rôznymi druhmi tekutín sme za hrania vynikajúcej kapely mali možnosť zhliadnuť aj vystúpenie ohnivých žienok a úžasný ohňostroj vedený naším privátnym strelmajstrom Vladom. Zábava a trvala do skorých hodín a veru dobre lebo o polnoci medzi nás zavítal aj nesmrteľný ELVIS.
3. ZMS v Trenčine sa určite zapíše do dejín Mustang Clubu Slovakia ako najväčší zraz Mustangov a US Cars na Slovensku a sme na to patrične hrdý.

Juraj Petráš

Classic Mustang
1. Mustang 65 Fastback
2. Mustang 67 Convertible
3. Mustang 73

New Mustang

1. Mustang Gt 2008
2. Mustang Shelby GT 500 2008
3. Mustang Gt 2008

Calssic US Cars
1. Cadilac Coupe deVille 1959
2. Buick Riviera 455 1972
3. Cadilac Eldorado 1975

New US Cars
1. Ford 150 FX4
2. Dodge
3.Ford 150 Harley Davidson

Meranie výfukov
1. Mustang Shelby GT 350 1966 – 129,5 dB
2. Mustang Mach1 1969 – 128,5 dB
3. Mustang Eleonor – 127,7 dB