Až na doraz

744

Cieľom bolo vytvoriť z beztak už dosť dynamického vozidla ešte rýchlejšieho, športového a „tvrdého“ dravca. Písmeno F v jeho označení už mnohé napovedá – Lexus ho totiž používa iba pri špeciálnych modeloch mimo bežnej sériovej produkcie. Pôvodne znamenalo F Flagship, teda vlajkovú loď a vlastne prvý projekt s označením F priniesol pred dvadsiatimi rokmi zrod značky Lexus v podobe modelu LS.  

 

Jasné na prvý pohľad

Športový sedan IS-F vznikal na testovacej dráhe Fuji a technolo-gickom centre Higashi-Fuji v Japonsku. Konštruktéri postupne upravili podvozok so závesmi, čím sa znížila svetlá výška vozidla v porovnaní so sériovým sedanom o dva centimetre. Vzhľadom na očakávané extrémne dynamické hodnoty dostal „špeciál“ nové kotúčové brzdy Brembo s väčším priemerom perforovaných kotúčov. Vpredu sú použité šesť, vzadu dvojpiestikové strmene a po prvýkrát v histórii firmy je na nich pod zliatinovými diskmi 19-palcových kolies vidno nápis Lexus. Samozrejme, nové sú tlmiče, pruženie, zosilnené závesy, priamejší prevod riadenia a predovšetkým pod kapotu dostal nový IS-F aj ten najsilnejší motor, aký sa tam asi zmestil. Ide o vidlicový zážihový osemvalec zdvihového objemu 5 litrov, ktorý poskytuje výkon 400 koní a krútiaci moment 485 N.m. Pre lepšie chladenie sa museli zväčšiť nasávacie otvory vzduchu a mierne zdvihnúť kapota. 

 

Osem stupňov k dokonalosti

Motor má niekoľko zvláštností, určených výhradne pre športové automobily, ako napríklad nútené chladenie upravenej hlavy valcov, eliminujúce nedostatočnú účinnosť chladiacej sústavy pri častom vystavení odstredivým silám v zákrutách. Je doplnený o chladič oleja motora a prevodovky. Tá prenáša krútiaci moment na zadné kolesá a po prvýkrát využíva osem prevodových stupňov s konvertorom 

krútiaceho momentu. Presné a rýchle radenie zabezpečuje elektronika v súčinnosti s elek-tronickým menežmentom motora. Okrem automatického režimu môže vodič radiť aj ručne krídelkami pod volantom, pričom sa mu práve zaradený prevodový stupeň zobrazuje na displeji. Maximálna rýchlosť bude zrejme elektronicky obmedzená na 250 km/h, zrýchlenie z nuly na stovku trvá necelých 5 sekúnd. 

 

Bezpečnosť aj v športe

Keďže cieľom konštruktérov nebolo za každú cenu konkurovať súčasným športovým sedanom, ale vytvoriť športové náčinie s typickými charakteristickými vlastnosťami lexusu, je IS-F vybavený poslednou generáciou stabilizačného systému VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management), kombinujúcim všetky momentálne dostupné prvky aktívnej bezpečnosti. VDIM sa môže prepnúť do polohy Šport, kde vodičovi umožní jazdiť aj mierne za limitom, alebo ho môže úplne vypnúť a spoliehať sa len na vlastné schopnosti. 

V kabíne sa toho veľa v porov-naní so sériovým strojom nezmenilo, vo väčšej miere sa tu uplatnil hliník a priznaný uhlíkový kompozit. Športové anatomické sedadlá si možno objednať v dvoch farebných kombináciách, čisto čiernej alebo atraktívnej čierno-bielej. 

Prvé vozidlá IS-F by sa mali objaviť na trhu začiatkom budúceho roka, zato nový IS v „civilnej“ verzii si už môžete dopriať aj na Slovensku.