Elektrizujúci pohyb

1183

Kríza však trochu pomiešala hodnotami aj v automobilovom svete a cuduj sa svete – zrazu stojíme doslova pred inváziou elektromobilov na svetové trhy.

 

V dobrých casoch sa motoristickí klasici boli ochotní bavit akurát tak o hybridných pohonoch v horizonte desiatok rokov. Kríza však zmenila správanie sa a názory mnohých ludí, takže ekologické elektromobily už zacínajú byt komercne zaujímavé aj napriek tomu, že ich dojazd sa stále pohybuje kdesi medzi 100 a 150 kilometrami. Aj u nás už coskoro budú v predaji cisté elektromobily, hoci infraštruktúra pre ich dobíjanie ani zdaleka nie je, a ešte dlhé roky nebude optimálna.

 

Wasabi pre Európu
Pravdepodobne najsilnejšie korene majú elektricky pohánané automobily v Japonsku, kde túto myšlienku ako jednu z perspektívnych alternatív pomaly ale iste rozvíjali viaceré spolocnosti. Nové technológie a materiály z tamojších vyhní vedy a výskumu postupne vnášali pokrok aj do elektrického pohonu, ktorý vyústil až do dnešnej zrelosti pre velkosériovú výrobu. Mitsubishi Motors Corporation (MMC) patrí k japonským priekopníkom elekrického pohonu, ktorý sa vdaka dlhorocnej kooperácii s francúzskym koncernpm PSA velmi aktívne snaží presadit so svojím najvyzrelejším elektromobilom aj v Európe. A tak sa popri základnom modeli Mitsubishi i-MiEV 6. októbra tohto roku zacala v japonskej Mizushime výroba „európskych“ verzií Peugeot iOn a Citroen C-Zero.

Citroen C-Zero
Minielektromobil C-Zero si v duchu doby zachováva všetky výdobytky týkajúce sa bezpecnosti, komfortu a vnútorného priestoru, bežné v tejto velkostnej kategórii. S výbavou, ktorá obsahuje ABS a ESP, 6 airbagov, klimatizáciu, bluetooth ci batožinový priestor s objemom 166 litrov, sa dostáva na vrchol segmentu. Citroen C-Zero sa vdaka dlžke 3,48 m a 9-metrovému polomeru otácania pohybuje po meste s lahkostou, nulovými emisiami a nulovou úrovnou hluku. Jeho výkony (maximálna rýchlost 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 15,9 sekundy a dynamické zrýchlenie zo 60 na 80 km/h za 3,9 sekundy) spolu s dojazdom 150 km mu umožnujú pokojnú jazdu v mestách aj za ich hranicami. Až 70 percent všetkých európskych jázd pocas týždna nepresiahne 30 km, pricom až 95 percent sa zmestí do 80 km. Vdaka rázvoru 2,55 m sa do interiéru bez problémov zmestia štyria cestujúci. Celkové náklady na 100 km jazdy sa pohybujú okolo hranice 1,5 eur. Plné dobitie z konvencnej elektrickej zásuvky trvá 6-9 hodín (podla krajiny). Batérie sú navrhnuté tak, aby zvládli 1 500 nabíjacích cyklov.

Škoda Octavia Green E Line
Elektrický koncept Škody si vybral za svoj domov Octaviu Combi pre jej vhodné priestorové usporiadanie – akumulátory sú umiestnené pod zadnými sedadlami a batožinovým priestorom tak, že pät cestujúcich má vo vozidle rovnaký komfort ako v klasickom kombíku, akurát sa o 115 litrov zmenšil objem batožinového priestoru (na 490 l). Sústavu tvorí 180 lítium-iónových clánkov s výkonom 26,5 kWh a hmotnostou 315 kilogramov. Kapacita batérií vystací na dojazd zhruba 140 kilometrov, dobíjanie z klasickej zásuvky trvá osem hodín, zo štyristovoltovej siete polovicu tohto casu. Samozrejmostou je dobíjanie akumulátorov za jazdy rekuperáciou brzdnej energie. Automobilka plánuje nasadenie testovacej flotily svojich nových elektromobilov v plnej prevádzke už na budúci rok.

Chevrolet Volt
Tretím esom, mieriacim aj na európsky trh, je Chevrolet Volt, ktorý je však iný ako ostatné elektromobily ci hybridy. Elektrické vozidlo so schopnostou predlženého dojazdu (E-REV), akým je Volt, sa líši od hybridov tým, že jeho kolesá vždy pohána elektrická energia. Volt využíva elektrinu ako primárny zdroj a benzín ako sekundárny zdroj na generovanie elektriny. Hybridy potrebujú na dosiahnutie plného výkonu vozidla obidva zdroje – motor a batériu. Typické pre hybridné vozidlá je, že spalovací motor je väcším z dvoch zdrojov pohonu a poskytuje väcšinu výkonu pocas nárocných manévrov vozidla.

 

Chevrolet Volt prejde do 60 kilometrov pohánaný elektrickou energiou uloženou vo svojej špickovej 16 kWh ión-lítiovej batérii, pricom nevytvára žiadne emisie CO2. Ked sa energia z batérií vycerpá, spalovací motor vo funkcii generátora umiestnený vo vozidle zacne produkovat energiu pre ich nabíjanie. Na to sa využíva aj všetka energia vznikajúca pri brzdení. To predlži dojazd na vyše 500 kilometrov a Volt je tak použitelný ako pre krátke jazdy, tak pre prekonávanie dlhých vzdialeností. Na úplné dobitie je možné Volt pripojit do bežnej zásuvky s napätím 230 V na menej než tri hodiny. Európski zákazníci uvidia Volt v showroomoch Chevrolet koncom roka 2011.

 

pm