Elektro v plnom prúde

1460

Koncern PSA Peugeot Citroën sa bez veľkého okúňania, podobne ako v prípade terénnych modelov Citroën C-Crosser/Peugeot 4007, dohodol so svojím japonským kooperačným partnerom Mitsubishi Motors Corporation (MMC) a od budúceho roka začne vyrábať európske klony už vyvinutého a prepracovaného modelu Mitsubishi iMiEV. V prípade Citroënu bude niesť označenie C-Zero, čo má evokovať vozidlo s nulovými emisiami a nulovou hlučnosťou. Vozidlo poskytuje štyri plnohodnotné sedadlá, rázvor 2,55 metra a batožinový priestor s objemom 166 litrov.

Plne elektrické C-Zero poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 47 kW (64 k), ktorý prenáša na zadné kolesá jednorýchlostný reduktor. Napájanie motora obstarávajú lítium-iónové batérie najnovšej generácie, ktoré sú uložené v ťažisku pod stredom vozidla. Zdroj tvorí 88 batérií s kapacitou 50 Ah (dodávajú celkovú energiu 16 kWh) pod napätím 330 V. Nabíjanie akumulátorov vozidla prebieha napájacím káblom z bežnej zásuvky 220-voltovej elektrickej siete. Na plné nabitie treba 6 hodín, na nabitie batérií na 80 percent kapacity však stačí iba 30 minút. Výkony (maximálna rýchlost 130 km/h) a dojazd približne 130 km (v normalizovanom cykle) mu umožnujú plné využitie ako v meste, tak aj za jeho hranicami. Prvé vozidlá Citroën C-Zero sa majú objaviť na európskom trhu vo štvrtom štvrťroku 2010.
Ešte ďalej zašiel vo svojich “elektrických” plánoch Peugeot, ktorý na autosalóne vo Frankfurte predstavil futuristický malý elektromoblil BB1 (čítaj “bebevan”). Vozidlo po autosalóne nastúpilo na propagačnú túru po európskych veľkomestách, kde púta zaslúženú pozornosť. S vonkajšou dĺžkou iba 2,5 metra dokáže odviezť štyroch dospelých cestujúcich a 160 l batožiny, pretože dve pohonné jednotky – elektromotory s výkonom po 7,5 kW, sú uložené v nábo-joch zadných kolies. Súprava lítium-iónových batérií, uložených pod zadným sedadlom, umožnuje dojazd na jedno dobitie až 120 km. V kabíne sú namiesto volantu motocyklové riadidlá s ručným plynom, klimatizácia a kvalitná audiosústava. Či sa však bude toto milé vozidielko vyrábať aj sériovo, ukáže až čas…

 

Bezstarostná jazda 
Alternatívne pohony sa stávajú skutočnosťou aj vo svete motocyklov, dokonca aj na takej „posvätnej“ pôde, akú predstavujú americké choppre. Pre tento typ motocyklov je typické, že viac ako samotný výkon je pre majiteľov podstatnejší vzhľad stroja.

Chopper sa aj vďaka kultovému filmu Bezstarostná jazda zo šestdesiatych rokov stal symbolom slobody, nespútanej jazdy a jeho konštrukcia sa za dlhé desaťrocia prakticky nemenila. Menil sa iba vzhľad, dizajn, prípadne motory. Na trhu sa preto objavuje veľké množstvo chopperov bizarných tvarov, ktoré odzrkadľujú osobnosť vlastníka. Pre nový chopper Siemens je však charakteristické najmä to, že bude „tankovať“ z elektrickej zástrčky.
Prvý elektrický chopper, priateľský k životnému prostrediu, je výsledkom spolupráce uznávaného amerického výrobcu originálnych motocyklov Orange County Choppers a nemeckej spoločnosti Siemens. Slávna americká motorka je vyrobená z recyklovaných materiálov, na cestu si svieti LED svetlometmi a jej kolesá roztáča motor poháňaný elektrickou energiou.
Siemens Smart Chopper, ako sa nová motorka volá, mal premiéru v špeciálnej televíznej reality šou American Choppers 22. októbra na stanici TLC. Smart Chopper na jedno nabitie prejde 100 kilometrov, palubnú nabíjačku možno pripojiť k akejkoľvek 110-voltovej zásuvke. Motorka má výkon 27 koní a dokáže vyvinúť rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu. Pod „kapotou“ sa nachádza 8-palcový elektromotor značky Advanced DC Motors, poháňaný elektrickou energiou zo šiestich 12-voltových akumulátorov. Motocykel má priamy náhon zadného kolesa s jednou rýchlosťou s prevodom 4:1 a dvojitým reťazovým prevodom. Väčšiu časť z celkovej hmotnosti motocykla 160 kg predstavujú akumulátory. Po sérii predvádzacích a propagač-ných jázd po Amerike bude tento unikát predaný na dražbe a výťažok pôjde na charitu.
pm