Lexus IS 220/250

617

Niečo pre športovcov

Hoci je nová generácia športového sedanu IS väčšia ako predchodca, v modelovom portfóliu Lexusu tvorí rozmerovo najmenší produkt. To však vôbec neznamená, že by Japonci v tomto prípade zľavili z vysokých nárokov, ktoré musia vozidlá značky spĺňať, bez ohľadu na to, do ktorého segmentu sa radia. Nový Lexus IS s pohonom zadných kolies je o 175 milimetrov dlhší a 75 mm širší ako doposiaľ, čo spolu s väčších rozchodom kolies na oboch nápravách (vpredu + 40 mm, vzadu + 60 mm) prináša celkovo nižšiu, dynamickejšiu siluetu a súčasne aj praktický úžitok v znížení koeficientu aerodynamického odporu na 0,27, čo je jedna z najnižších dosiahnutých hodnôt v tomto segmente. Netreba pripomínať, že lepšia aerodynamika prináša nižšiu spotrebu a tým aj ekologickejšiu prevádzku. Karoséria s dynamicky vydutými blatníkmi vykazuje v spojení s podvozkom ako celok až o 20% vyššiu torznú tuhosť v porovnaní s predchodcom. Minimálne medzery medzi plechmi karosérie (na niektorých miestach iba 0,35 mm), trojité tesnenie dverí, bez viditeľného prechodu vlepené čelné sklo a rozsiahle úpravy na podvozku prispeli k dosiahnutiu minimálnej hladiny aerodynamického šumu. To spolu s dokonalou protiuhlukovou izoláciou kabíny poskytuje cestujúcim mimoriadne tichú jazdu za každých podmienok. 

 

Všetko pre vodiča

Perfektné jazdné vlastnosti sú základom každého športovo orientovaného vozidla, ku ktorým IS rozhodne patrí. Zabezpečujú ich ako výkonné motory, tak osvedčená „športová“ konštrukcia podvozka s prednými závesmi tvorenými dvoma horizontálnymi trojuholníkovými ramenami a zadnou viacprvkovou nápravou. Nové typy tlmičov so zväčšeným priemerom prispievajú k lepšiemu ovládaniu i komfortu jazdy. Elektrický posilňovač riadenia reaguje podľa momentálnej rýchlosti vozidla, pričom je zapojený do systému VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), známeho z vyšších modelov značky. Ide o unikátny, komplexný systém bezpečnostných prvkov, v rámci ktorého v súčinnosti spolupracujú bežné elektronické podporné systémy ako ABS, TRC, EPS a VSC. Hlavnou výhodou tohto spojenia je skutočnosť, že jednotlivé prvky sa aktivizujú skôr, ako by mohlo dôjsť ku kritickej situácii. Tak ako LS či GS, aj najmenší Lexus je vybavený bezpečnostným radarovým systémom PCS (Pre-Crash Safety), ktorý v spojení s adaptívnym tempomatom dokáže zasiahnuť do riadenia vozidla, bŕzd a ovládania motora, takže vie do určitej miery zabrániť hroziacemu nárazu (Lexus s PCS systémom sa u nás nepredáva). Z mnohých ďalších technologických inovácií, pomáhajúcich vodičovi počas jazdy, možno spomenúť napríklad adaptívne čelné bixenónové svetlomety, natáčané do zákruty.

 

Všetko pre cestujúcich

Okrem tejto bohatej škály systémov aktívnej bezpečnosti je nový rad IS vybavený aj nadštandardným počtom prvkov pasívnej bezpečnosti, kam sa ráta okrem pevnej štruktúry kabíny a programovateľných deformačných zón vpredu aj vzadu tiež osem airbagov vrátane kolenných pre vodiča a predného spolujazdca. Novinkou je tiež špeciálna úprava predných sedadiel, ktorá spolu s aktívnymi opierkami hlavy minimalizuje riziko poranenia krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Pohľad do kabíny okamžite presvedčí o tom, akú pozornosť venujú v Lexuse kvalite spracovania interiéru. O príjemných pocitoch cestujúcich nerozhodujú len ušľachtilé materiály ako kvalitné textilné poťahy, plasty so špičkovými  mechanickými vlastnosťami, koža, drevo či chrómované detaily, ale aj spôsob, ako sú navzájom spojené a dielensky spracované. V tomto prípade sa pod stopercentnú robotu podpisujú majstri svojho remesla, vyrábajúci piána pre značku Yamaha. Elegantný, no pritom praktický a jednoduchému ovládaniu podriadený dizajn je samozrejmosťou. V kabíne s rozšíreným priestorom na nohy cestujúcich nájdeme kožou potiahnutý multifunkčný volant, pod ktorým sú uložené ovládacie krídelká automatickej selektívnej prevodovky. Netradičné, no príjemné je osvetlenie intriéru LED diódami, ukrytými v rôznych častiach obloženia. Lexus, ako vždy, pridáva do vybavenia niečo naviac, čo si inak môžu dopriať iba majitelia väčších a drahších vozidiel. Napríklad klimatizované a vetrané sedadlá, bezkľúčový vstup a štartovanie motora, alebo špičkový audiosystém s prehrávačom a zásobníkom na 6 CD a 13 reproduktormi. Nie bežný na túto triedu je tiež parkovací asistent vpredu i vzadu, využívajúci miniatúrnu kameru vstavanú do držiaka zadného evidenčného čísla. Po zaradení spiatočky sa na monitore objaví obraz priestoru za vozidlom, pričom možné manévrovacie trasy auta sú vopred vyznačené vzhľadom na parametre riadenia a rozmery karosérie. 

 

Rafinovanosti

Lexus IS ako prvý dostal do vybavenia nový firemný navigačný systém so sedempalcovou interaktívnou LCD obrazovkou, umožňujúcou navigáciu v desiatich jazykoch. Komu sa aj tak máli, môže si za príplatok objednať supervýkonný značkový audiosystém Mark Levinson so 14 reproduktormi vrátane 20-centimetrového subwoofera  s 300-wattovým zosilňovačom. Systém môže okrem hudby prehrávať na obrazovku aj materiál z DVD. Pre použitie mobilu počas jazdy je k dispozícii bezdrôtové pripojenie technológiou Bluetooth.  Kompaktný sedan ponúka na výber dva rôzne motory, no oba sú garanciou maximálneho potešenia z jazdy. Po prvý raz Lexus uvádza svoj vlastný diesel, štvorvalec zdvihového objemu 2,2 litra, vybavený filtrom pevných častíc pre splnenie emisnej normy Euro IV. Hliníkový agregát so vstrekovaním paliva zo spoločnej rampy common rail má vôbec najnižší kompresný pomer zo všetkých porovnateľných vznetových motorov na svete, iba 15,8:1. V číslach to znamená predovšetkým extrémne úspornú prevádzku a vysoký krútiaci moment 400 N.m už od 2000 otáčok za minútu. Dvaapollitrový benzínový šesťvalec pre verziu IS 250 sa vyznačuje priamym vstrekovaním paliva a vysokým kompresným pomerom. Okrem inteligentného systému časovania práce ventilov má tiež akustické riadenie indukcie, prispievajúce k vysokému výkonu a hospodárnej prevádzke. Oba motory využívajú šesťstupňovú mechanickú prevodovku, benzínový si možno objednať aj so sekvenčnou šesťstupňovou automatikou.