Lexus LS460

802

Premiant
Medzitým sa Lexus stal neodmysliteľnou súčasťou svetovej motoristickej rodiny, v ktorej stelesňuje predovšetkým luxus, výkon a špičkové technické inovácie. Pribudli aj ďalšie modelové rady GS, IS či terénne RX, ale označenie LS ostalo doposiaľ vyhradené pre vlajkovú loď, teda to najlepšie, čo Lexus dokáže ponúknuť. Koncom minulého roka uviedol na svetové trhy už štvrtú generáciu modelu LS s číselným kódom 460, avizujúcim zdvihový objem motora. LS bol vždy čímsi výnimočný a odlišoval sa od konkurencie. Dá sa povedať, že nový LS460 sa od nej odlišuje ešte viac, ako predchádzajúce generácie.

 

Dodržte odstup, vážení…
Dizajnom karosérie ani interiéru nešokuje, skôr naopak, zachováva si striedmu, nadčasovú eleganciu a náročnú klientelu osloví predovšetkým absolútne špičkovou kvalitou spracovania, použitých materiálov či mimoriadnou pozornosťou riešeniam detailov. Nebudeme sa zdržovať výpočtom množstva detailov vo vybavení, ktoré sú pre túto kategóriu vozidiel už samozrejmosťou. Lexus LS460 si zaslúži detailnejší pohľad predovšetkým pod kapotu, kde skrýva celý rad unikátnych riešení, použitých v sériovom automobile vôbec po prvýkrát.

Vozidlo je doslova nabité elektronikou a bezpečnostnými systémami, takže jeho vyššiu hmotnosť musí vedieť dynamicky rozhýbať silný motor, v tomto prípade úplne nový vidlicový benzínový osemvalec  objemu 4,6 litra. Špecifickým výkonom 82,6 k na liter objemu je vôbec najsilnejším nepreplňovaným osemvalcom na svete, pričom dosahuje až neuveriteľne nízku spotrebu, v kombinovanom cykle iba 10,8 litra na 100 kilometrov. Ak si uvedomíte, že tento údaj platí pre päťmetrový takmer dvojtonový kolos s najvyšším výkonom 279 kW (380 k), krútiacim momentom vyše 500 newtonmetrov a maximálnou rýchlosťou 250 km/h, potom klobúk dole. Samozrejme, že pritom ide o automatickú prevodovku. LS460 totiž ani inú v ponuke nemá. Použitý model prevodovky tiež patrí do skupiny svetových prvenstiev: automat má až osem prevodových stupňov ovládaných elektronikou, takže môže oveľa jemnejšie využiť obrovský potenciál motora pre vysokú dynamiku, a pritom udržať spotrebu na extrémne nízkych hodnotách. Pre znalcov ešte údaj o zrýchlení – z nuly na stovku LS460 vyšprintuje za 5,7 sekundy, čím poriadne podkuruje všetkým čistokrvným športiakom.

 

Inteligentná kombinácia
Výnimočnosť nového Lexusu spočíva v revolučnom prepojení množstva prvkov aktívnej i pasívnej bezpečnosti, komfortu a jazdných charakteristík. Mnohé tieto systémy sú už dostupné aj v iných vozidlách, ale iba LS460 ich má spojené do siete, ktorá medzi sebou aktívne a „inteligentne“ komunikuje. Elektronické ovládanie motora, prevodovky, nastavenia podvozka, elektronických bŕzd a riadenia, spolu so stabilizačným systémom, dištančným radarom a stereokamerou sa v dokonalej harmónii starajú o to, aby jazda bola čo najbezpečnejšia a najpohodlnejšia. 

Osobitnú pozornosť si zaslúžia bezpečnostné systémy, ktoré sú koncipované tak, aby najskôr rozpoznali blížiace sa nebezpečenstvo nehody, potom sa jej snažili zabrániť a nakoniec zmiernili jej prípadné následky. Jednou zo svetových noviniek, prispievajúcich k vyššiemu komfortu a bezpečnosti jazdy, je variabilný prevod riadenia, ktorý sa automaticky mení podľa momentálnej rýchlosti vozidla. Ďalším svetovým prvenstvom je použitie elektronických bŕzd, čiže nepriameho prenosu brzdného účinku z pedála do brzdovej sústavy cez elektrické vodiče. O „predvídavosť“ pri hroziacich kolíziách sa stará milimetrový radar v prednej časti vozidla, neustále monitorujúci priestor pred vozidlom. Ak zaznamená prekážku a na základe údajov o vlastnej rýchlosti a pohybe detekovaného objektu vyhodnotí situáciu ako kritickú, okamžite automaticky zasiahne do riadenia, brzdovej sústavy a chodu motora. Naviac, druhý radarový varovný systém má LS460 umiestnený aj vzadu – v prípade, že hrozí náraz iného vozidla zozadu, systém aktivuje opierky hláv na predných sedadlách, ktoré sa vysunú smerom k hlave cestujúcich a nahor, aby zabránili vážnemu poraneniu krčnej chrbtice, ku ktorému veľmi často dochádza práve pri nárazoch zozadu. 

 

Odložte „vodičák“
Inú novinku v tomto segmente vozidiel predstavuje systém, ktorý sleduje, či vozidlo nechcene neopúšťa svoj jazdný pruh. Ak takáto situácia nastane, elektronika zasiahne do riadenia a natočí volant smerom späť na cestu. Pri zapnutom aktívnom tempomate si vlastne vodič môže skrčiť nohy pod seba a ruky zložiť do lona – elektronika ustráži odstup od iných vozidiel a na základe sledovania vodorovného značenia sama udrží vozidlo aj uprostred jazdného pruhu.  A aby toho nebolo dosť, monitorovací systém s malou kamerou v hlave volantu neustále „stráži“ aj bdelosť vodiča. Ak hrozí kolízia a vodič sa pritom pozerá kamsi nabok, systém preventívne auto spomalí. Myslíte si, že by tomuto technickému skvostu mohlo ešte niečo chýbať? Vlastne áno, máte pravdu. Vzhľadom na svoju veľkosť by bolo dobré, keby ešte mohol sám zaparkovať do úzkej medzery pri chodníku. Nech sa páči, aj toto želanie vie LS460 už splniť. Po aktivácii systému stačí len mierne stláčať pedál akcelerátora – auto sa samé posúva len dozadu a vďaka svojim „očiam“ vo forme radarov a senzorov otáča volantom tak, aby bez škrabancov a stresu zaparkovalo namiesto vás. Vodič smerom dopredu auto len vyrovná…

Futuristická predstava o vozidle, ktoré bude jazdiť samo, sa pomaly, ale iste, začína stávať realitou. Vozidlá ako LS460 nie sú len luxusnou hračkou pre náročných, ale prešľapávajú cestu novým technológiám aj pre nižšie segmenty. Prvé autá bez vodičov určite nebudú lacné –  zdá sa, že Lexus medzi nimi nebude chýbať.

(pm)

ZDIEĽAŤ
Predchádzajúci článokExtrémne svahy
Ďalší článokMuži, dámska móda a líčenie
Online Magazine pre všetkých.