Pád Airbusu nebol nehoda? Lietadlo zničil pilot?

1907

S aerolinkami lietal od septembra roku 2013. Prvý pilot sa podľa zvukového záznamu pokúšal dostať späť do kabíny.

Andreas Lubitz

Porucha motorov, poškodený trup ani nepriaznivé počasie. Pád Airbusu v skutočnosti nehodou nebol. Stroj narazil do Álp zámerne druhý pilot lietadla. Na svedomí má mať životy ďalších piatich členov posádky ako aj 144 nič netušiacich cestujúcich.

Francúzski vyšetrovatelia na štvrtkovej tlačovej konferencii 28-ročného kopilota nepriamo označili skôr za vraha. Identifikovali ho ako nemeckého občana Andreasa Lubitza. Vyšetrovať prípad chcú Nemci.
K motívom jeho činu sa zatiaľ nikto oficiálne nevyjadril. Nemalo však ísť o teroristu.
Všetko sa začalo po tom, ako hlavný pilot z neznámych príčin opustil kokpit. Späť do kabíny sa však už nedostal. Lubitz ho vymkol a kapitán zvonku nevedel otvoriť dvere.

Systém umožňujúci vonkajšie otvorenie dverí do kabíny je už dnes bežne nainštalovaný v moderných airbusoch. Dvere na kabíne Airbusu A320 sa dajú otvoriť aj zvonku, piloti štandardne ovládajú kód, ktorým dokážu dvere otvoriť. Ibaže z kokpitu sa dá otváranie zablokovať tak, že dvere sa nedajú otvoriť ani zmieneným kódom. Dvere do kabíny sú pritom bezpečnostné, mali by odolať aj streľbe; ich otvorenie na silu je preto náročné

„Ten chlap vonku jemne klope na dvere a nedostáva žiadnu odpoveď!“ Túto vetu ešte v stredu večer citovali ako prvé noviny New York Times. Povedal ju jeden z vyšetrovateľov po tom, ako si vypočul záznam z nájdenej čiernej skrinky.
Prvotné jemné klopanie z vonkajšej strany dverí sa zmení na buchot a kapitán sa ich následne pokúsi vylomiť. Neúspešne.
Dráma sa odohrala krátko predtým, ako sa Airbus A320 začal prudko rútiť k zemi. Strmhlavý pád z výšky 38-tisíc stôp po ôsmich minútach zastavili až Alpy. Stroj do nich narazil v obrovskej rýchlosti a pád neprežilo 150 ľudí na palube.
Naznačujú to trosky lietadla roztrúsené na alpských hrebeňoch – sú pomerne malé. Podľa Guardianu, ktorý cituje jedného z členov pátracích tímov „ani jedna z nich nie je väčšia ako menšie auto“.

Germanwings ani Lufthansa nemajú interné pravidlá, ktoré by zakazovali pilotovi opustiť kokpit, povedal šéf Lufthansy Carsten Spohr. Pravidlo nebudú okamžite meniť, predpokladá však, že budú o bezpečnosti rokovať s nemeckými úradmi.

Nórske aerolinky Air Shuttle menia svoje interné pravidlá. V kokpite budú musieť byť vždy aspoň dvaja ľudia.

Ak jeden z pilotov odíde, musí v kabíne byť iný člen posádky.

 Adam Dolník, český odborník na terorizmus v austrálskej Univerzity vo Wollongongu neverí, že pád je spojený s terorizmom. Samovražda pilota je podľa neho oveľa pravdepodobnejšia. „Ak by išlo o útok, pilot by zrejme hľadal aj cieľ, do ktorého to namieri, aby zvýšil počet obetí,“ hovorí.
Ďalším argumentom proti terorizmu je fakt, že k útoku sa nikto neprihlásil. Al-Káida sa v minulosti viackrát pokúšala zhodiť lietadlá, ak by jej vyšlo „bila by sa za to, že je naozaj za tým“. „Navyše by jej to pomohlo v propagandistickom súboji s konkurenčným Islamským štátom,“ dodáva Dolník.

Marseillský prokurátor vo štvrtok informoval, že pilot, ktorý sa vymkol v kabíne, nekomunikoval s riadením letovej prevádzky, no z nahrávky je zrejmé, že normálne dýchal. Frekvencia jeho dýchania nenasvedčuje, že by dostal infarkt alebo mal iné zdravotné problémy. Okrem dýchania nebolo počuť nič iné, výkriky sa na nahrávke objavili až v posledných okamihoch letu, píše web Aeroinside.
Nemecké bezpečnostné zložky nemajú žiadnu informáciu o tom, že by kopilot mal napojenie na teroristické organizácie, píše AP.

 „Keď sa pilot rozhodne zničiť lietadlo, niet takej technológie, ktorá by mu v tom zabránila,“ vraví riaditeľ slovenských letových dispečerov Miroslav Bartoš. Keď to zistí riadiaci letovej prevádzky, má podľa Bartoša jedine možnosť vyčistiť vzdušný priestor v okolí lietadla, aby pilot nenapáchal ešte viac škody.
„Zároveň môže oznámiť tento typ incidentu armáde, aby vzlietli ich stíhačky a pokúsili sa situáciu riešiť vo vzduchu. Ale v takýchto prípadoch to môže byť neúčinné, keďže sa bavíme len o niekoľkých minútach na zásah,“ uzavrel Bartoš.

Podľa reportér magazínu Spiegel Lubitzovi kamaráti potvrdili, že v roku 2009 trpel depresiami a musel prerušiť svoj tréning. Letecká spoločnosť podľa šéfa Lufthansy Carsten Spohra nemá prístup k súkromným zdravotným záznamom pilotov.