Britský režisér Sean Ellis sa témou atentátu na Heydricha zaoberal prakticky pätnásť rokov. Ako v rozhovore zdôrazňuje, vo filme Anthropoid, ho zaujímal predovšetkým osud Gabčíka s Kubišom.
Kedy ste prvýkrát príbeh atentátu na Heydricha zaznamenal?
V roku 2001 som videl dokument a bol som fascinovaný. Predtým som o tom nič nevedel, tak som začal zbierať fakty. A čím viac som sa do toho ponáral, tým viac ma to fascinovalo. Úplne ma to posadlo. A trochu aj šokovalo, ako sa o tom príbehu málo vie.
Na britských školách sa to v dejepise nezmieňuje?
Nie.
Čo vás na príbehu zaujalo najviac?
Je to príbeh o hrdinstve a obetovaniu. O obetovaní všetkých tých žien a mužov pre svoju krajinu. To je jednoducho statočnosť, nič iné. A navyše je to aj veľmi poetické a krásne. Ten príbeh si zaslúži, aby bol vyrozprávaný.

V niektorých miestach ste do historických skutočností pridal fikciu – úvodné stretnutie parašutistov s Čechmi po zoskoku či milostnú zápletku. Nebojíte sa reakciou historikov?
Mnoho historikov s nami spolupracovalo. Ale hlavne – my sme nerobili dokument, točili sme film. Film založený na historických faktoch. Myslím, že Anthropoid je založený na historických faktoch viac, než väčšina filmov s touto nálepkou. Snažili sme sa priblížiť dobe a miestam čo najviac.
V úvode filmu, keď hrdinovia pristanú, sa v skutočnosti dostanú pomerne bez problémov do Prahy k predstaviteľom odboja. Teda pre film sa nič poriadne nedeje. Dej ale musí diváka chytiť. A navyše je potrebné vysvetliť nečeskému publiku, aký tu v tej dobe bol život. Bolo to tu nebezpečné, nikto nikomu neveril a oni sa pritom museli zveriť so svojou úlohou. V úvodnej scéne teda bola šanca toto všetko ukázať. Treba to vidieť trochu z toho dramatického uhla, aby sa história mohla stať filmom.

Jamie Dornan a Cillian Murphy

Na druhú stranu ste však do momentu samotného atentátu pridal ďalšieho parašutistu, hoci nikdy nebolo dokázané, že sa toho niekto okrem Gabčíka a Kubiša priamo zúčastnil …
Nie nie, boli určite traja.

Ale vo filme máte dokonca štyroch.
Podľa dobových svedectiev, napríklad od jednej ženy v električke, boli na mieste minimálne traja muži. Povedala, že videla jedného muža skrývajúceho sa za kandelábrom, jedného muža unikajúceho na bicykli a jedného muža strieľajúceho na auto. A ďalšie svedectvo hovoria, že tam bol aj Opálka. To síce nebolo nikdy potvrdené, ale ani vyvrátené.

Pred pár rokmi tu kinami prebehol film o vyhladenie Lidíc, čo je tá najtemnejšia časť celého príbehu. V Anthropoid o tom však padne len niekoľko slov.
To je totiž na ďalší samostatný film. A ako hovoríte, už o tom iné filmy vznikli. Nie je to navyše už príbeh Kubiša s Gabčík, tí sa o tom dozvedeli rovnako okrajovo, ako to vo filme zaznie. Povedali im to až v kostole. Ich reakciou bolo, že spáchali samovraždu. Nemyslím, že na to bolo treba ešte ukazovať, ako tú dedinu nacisti vypaľujú.

A čo osobnosť Reinharda Heydricha, ktorého vidíme len v jednom zábere?
Nebolo ako ho viac ukázať. Rozprávali sme príbeh z pohľadu Kubiša a Gabčíka. Tí ho videli naživo dvakrát alebo trikrát. A najlepšie až keď stáli pred jeho autom. Takže som to urobil rovnako; dodal som len archívne zábery na začiatok filmu.

Film sa nevyhýba veľa expresívnym krvavým scénam. Bolo to nutné?
Je to založené na skutočnosti.