Keď sa povie počítačová hra, či slovo IT-čkar, každý si predstaví nudného, nevýrazného človeka s okuliarmi bez svalového tonusu. Dnes Vás vyvediem z omylu, a porozprávam Vám o dvoch športovo založených a šikovných chalanoch, ktorí sú dôkazom toho, že všetko sa dá ak sa chce. Ich dlhoročný sen sa totiž pomaly stáva skutočnosťou.

Tibor a Matej sú dvaja mladí, inteligentní a športujúci chalani, ktorí majú okolo 33 rokov. Spoznali sa na tréningoch Brazílskeho Jiu-jitsu asi pred 12timi rokmi. Keďže si ihned sadli, tak ich kamarátstvo prerástlo aj mimo steny zápasníckej haly kde chodili trénovať. Obaja pracovali v oblasti virtuálnej zábavy – v dvoch rôznych firmách, ktoré na Slovensku vyvíjali počítačové hry. Veľa času trávili debatami o tom, ako si predstavujú, že by podľa nich mala fungovať firma, ktorá sa zaoberá herným developmentom. Popri dlhých debatách počas brainstormingových prechádzok po Petržalke, kde Matej vyrástol a kam sa Tibor prisťahoval, postupne zisťovali, že sa v základných názoroch na túto problematiku zhodnú a schopnosťami navzájom dopĺňajú. Obaja mali rovnaký sen – vlastnú nezávislú firmu na vývoj počítačových hier.

Matej

Po tom ako boli obaja súčasťou jedného neúspešného pokusu o vývoj hry, kde obaja hrali sekundárne role, sa rozhodli začať naplno pracovať na vlastnej vízií hry, ktorá sa už dávnejšie začala formovať v Tiborovej hlave. Šlo o ich v súčasnosti vyvíjaný projekt s názvom “VAPORUM”. Táto hra spadala do kategórie “dungeon crawler”, kde hráč blúdi chodbami plnými nebezpečných nepriateľov a rieši logické hádanky a situácie ktoré mu hrá kladie do cesty. To všetko dokresľovalo osadenie do pseudo-viktoriánskeho, alebo “steampunkového” sveta na spôsob kníh Julesa Vernea alebo iných vedecko-fantastických autorov.

Tibor

Aj za pomoci pár priateľov z brandže, sa im podarilo behom pár mesiacov vytvoriť funkčný prototyp, na ktorom sa presvedčili že idú správnym smerom. Prirodzene nasledovalo zviditeľnenie sa pomocou videí a screenshotov na internete, ktoré mali pozitívne ohlasy. Na základe toho, sa chalani rozhodli začať na tomto projekte naplno pracovať a mobilizovať k tomu všetky svoje úspory a všetok čas.

Ďalším míľnikom na ceste bola asi hodinu trvajúca plnohodnotná hrateľná ukážka hry (“demo”), ktorá mala slúžiť na získanie financií na plnohodnotný vývoj od potenciálnych investorov. Rok po prvom prototype prišlo na svet spomínané hrateľné demo a nasledovala ďalšia fáza zviditeľnenia sa pred komunitou hráčov. O projekte Vaporum sa začalo písať v českých a slovenských herných internetových časopisoch, ale aj v zahraničných ako sú “rockpapershotgun.com” a “destructoid.com”. O projekte sa dokonca dozvedel, a jeho vývoju sa potešil, aj známy autor hry Minecraft – Markus Persson alias “Notch”.

Povzbudení záujmom zo strany budúcich hráčov a herných médií sa chalani rozhodli začať oslovovať potenciálnych investorov. Vývoj počítačovej alebo konzolovej hry je veľmi zdĺhavý a zložitý proces, na ktorý treba dostatok času a peňazí. Chalani si preto všetko poriadne naplánovali a spočítali a s jasnou predstavou o tom koľko a akých zdrojov potrebujú, oslovili prvých benefaktorov. Hľadanie investora je vždy vyčerpávajúci a nervydrásajúci proces, na konci ktorého môže byť veľmi ľahko neúspech, prázdne bankové sporiace účty a to všetko okorenené pocitom beznádeje. Tesne predtým ako sa chalani dostali práve do tohto stavu, prejavili o nich záujem dokonca dvaja investori.

Po prvej návšteve u jedného z potenciálnych investorov to vyzeralo vcelku sľubne, no pocit zo spolupráce s veľkou firmou a z potenciálnej straty kontroly nad projektom a duševným vlastníctvom ktoré sú pri podobnom aranžmáne zvykom, v nich zanechal horko sladkú príchuť. Avšak v priebehu pár týždňov sa ozval aj druhý investor, ktorého na nich nakontaktoval Tiborov kamarát zo strednej školy. Tu dieliky puzzlu do seba veľmi rýchlo zapadli na správne miesto. Tento investor chalanom zaistil kreatívnu slobodu a patričnú kontrolu nad spoločnou firmou, keďže ho chalani presvedčili o svojich schopnostiach, znalostiach a motivácií na takýto projekt.

Spoločne s investorom založili štúdio Fatbot Games so sídlom v petržalskom Technopole, pribrali k sebe dvoch svojich kamarátov a zároveň spoľahlivých bývalých kolegov Lukáša a Petra, ktorý sa k Tiborovi a Matejovi pridali práve na základe predchádzajúcej spolupráce v iných firmách, spoločného priateľstva a dôvery v plánovaný projekt. V dnešných dňoch už chalani projekt Vaporum dokončujú a chystajú sa na jeho vydanie na jar roku 2017.

Popri vývoji sa chalani venujú písaniu blogu kde sa delia s čitateľmi o skúsenosti ktoré nazhromaždili pri práci v hernom developmente a taktiež sa podieľajú na rôznych prednáškach pre budúcich herných vývojárov z radov študentov a nadšencov pod záštitou Slovak Game Developers Association (SGDA).