VOĽBY12: Most odmieta segregáciu rómskych detí, chce pre ne lepšie školy

311

Strana uprednostňuje inkluzívne školy, zdôrazňuje potrebu motivovať rodičov, aby deti dávali do škôl, ale tiež motivovať deti samotné, aby sa učiť chceli. Vyplýva to z vyjadrení kandidátky Mosta-Híd v parlamentných voľbách Ingrid Kosovej, ktorá na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave predstavila ďalšiu časť programu Mosta-Híd Lepšia škola pre všetkých, inkluzívne vzdelávanie.
S výchovou rómskych detí treba začať podľa nej v predškolskom veku, avšak ešte lepšie by bolo pracovať s nimi už od narodenia. Segregáciu strana odmieta. Čisto rómske školy nie sú podľa bugárovcov riešením. „Segregácia nič nerieši, deti ešte viac izoluje. Deti potom nie sú zvyknuté na vzájomné interakcie a vzory od ostatných detí. Vzniká tam absolútne sociálna kultúrna bariéra. Ako chceme integrovať do spoločnosti dieťa, ktoré nie je konfrontované s ničím iným, len so svojou komunitou a v škole znova len so svojou komunitou?“ vysvetlila Kosová.
Podľa nej sú práve preto lepšie inkluzívne školy, v ktorých sa nastavia formy vzdelávania tak, aby bolo možné vzdelávať všetky deti bez rozdielu. Rovnako treba deti motivovať, aby chceli do škôl chodiť a vytvoriť harmonické prostredie medzi menšinou a väčšinou. Zdôraznila, že v školách sa navyše nemajú len učiť, ale aj vychovávať. Výchova v dnešných školách podľa Kosovej zaostáva. „Dnes sa viac memoruje ako vychováva,“ poznamenala s tým, že deti nie sú pripravené na život na takej úrovni, ako by bolo potrebné pre uplatnenie sa na trhu práce.
Kosová zároveň uviedla, že rodičov aj deti treba motivovať, aby dodržiavali povinnú školskú dochádzku. Riešenie nevidí v sankciách napríklad v podobe odoberania sociálnych dávok. „Sankcie nič neriešia,“ povedala. Poukázala tiež na to, že zahraničné školy používajú omnoho efektívnejšie motivačné prostriedky. „Ide o rôzne osvetové aktivity a zlepšenie spolupráce rodič a škola. Táto spolupráca na Slovensku je veľmi neefektívna,“ zdôraznila.
Dobré skúsenosti má Kosová napríklad s programom „Stôl cti“, kam si chodia sadnúť deti, ktoré nemajú vymeškaný ani jeden deň v týždni. Zároveň zdôrazňuje potrebu komunitných centier a efektívnejšej terénnej práce. V neposlednom rade je podľa nej potrebné zmeniť nazeranie na Rómov.