Môže sa stať, že si za ťažko našetrené peniaze kúpite letenku na dovolenku a namiesto príjemného letu, prežijete bezmocné peklo nad oblakmi. Stačí, ak sa na palube dostane do raušu iba jediný cestujúci…
Vysoko nad oblakmi sa potáca cez kabínu opitý dovolenkár Jim Hanson, obchytkáva ženy, uráža mužov a snaží sa vyvolať bitky. Stewardka ho prosí, aby si sadol na miesto. Vtedy vybuchne, vyskočí na sedadlo a strhne vešiak na batožinu. Výsledok: Zničený vešiak, zničené sedadlo, otrávení cestujúci, vystresovaná stewardka. Až trom mužom sa podarí skrotiť podguráženého chlapa a nasadiť mu putá. Jeden z cestujúcich celú scénu nafilmoval. Jim dnes svoj čin ľutuje:

„Prepáčte mi to. Ôsma fľaška červeného – v tom bola tá chyba.“

Výtržnosti v dovolenkárskych chartrových lietadlách sa množia z roka na rok. Cestujúci bubnujú do okien, v 10 000-metrovej výške sa pokúšajú otvoriť dvere. Vrieskajú, otravujú let ostatným, bijú sa a močia do uličky. Jeden takýto blázon môže ohroziť celé lietadlo.
Od roku 2000 sa počet zapísaných prípadov výtržností zvýšil o 400 percent. Väčšinu randálov má na svedomí alkohol (75 %), zlosť kvôli zákazu fajčenia (12 %), záchvaty paniky a strach z lietania (asi 7 %).
Známy majiteľ leteckej spoločnosti Lauda Air, Niki Lauda, tento trend potvrdzuje: „Pri lete z Mníchova do Miami sa jedna žena načisto pomiatla. Vyzliekla sa a začala robiť kravál. Ani personálu a jednému lekárovi sa nepodarilo ju skrotiť. Lietadlo muselo núdzovo pristáť na Islande a ženu vyložiť.“ Lenže takéto medzipristátie môže stáť až cez 100 tisíc eur.
Paul Gascoigne, ešte ako 29-ročný futbalista: V opileckom ošiali spôsobil v lietadle škodu za 100 tisíc Eur. Má doživotný zákaz lietania.
Združenie pilotov „Cocpit“ hovorí: „Odhadujeme, že iba v nemeckých lietadlách sa ročne stane až 10 000 prípadov výtržníctva.“
Let z Dallasu do Frankfurtu. Tesne pred pristátím začala skupina turistov tak vyčíňať, že sa s nimi nedalo vydržať. Kapitán neskôr oznámil: „ Všetky stewardky tak terorizovali, že boli neschopné vykonávať si svoje povinnosti. Musel som celú posádku prerozdeliť, aby aspoň chránili núdzové východy z lietadla, hrozilo, že niekomu sa naozaj podarí otvoriť dvere a vyletieť von. Bol som tak zaneprázdnený, že som sa dopustil niekoľkých chýb, ktoré si našťastie všimol kopilot.“ V normálnej reči povedané to znamená, že nad Frankfurtom mohlo dôjsť k leteckej tragédii.
Aerolínie obvykle nepodávajú na cestujúcich žaloby a letušky majú v popise práce úsmev a milé správanie. Takže, oficiálne sa o týchto výtržnostiach veľa nehovorí. Ale faktom je, že lietadlá do letovísk ako sú Mallorca, Kréta, Gran Canaria, sú v posledných rokoch vyzbrojené putami.
Alexander Hauff, seriálový herec (39 r.). Dopotácal sa až k pilotovi a zreval: „Teraz poletím ja!“ Dostal pokutu a výstrahu.
Britské aerolínie sa bránia ešte ostrejšie: Keď sa na palube lietadla niekto správa „neprimerane“, stewardka pasažierovi odovzdá lístok s nápisom: „Final Warning – posledné varovanie“. V sekunde odovzdania lístka sa z „príhody“ stáva „prípad“ a dokument pred súdom slúži ako dôkazový materiál, ktorý personálu povoľuje vzdušného chuligána spútať a ručne priviesť k rozumu. Stewardky britských aerolínií majú k dispozícii špeciálne putá s pevnou osou. Pri zacvaknutí jednej ruky, slúži druhá časť ako páka. Jeden z personálu hovorí: „S pomocou týchto pút, každý padne na kolená.“ A napokon, typicky britský postup: opitému cestujúcemu odoberú fľašu s alkoholom, ale po pristátí ju dostane späť.
Liam Gallagher, spevák skupiny Oasis bláznil z Londýna až do Austrálie. Už nikdy nesmie letieť spoločnosťou Cathway Pacific.
V amerických lietadlách posielajú do vzduchu „nebeských maršalov“, ostrých chlapcov, ktorí si s výtržníkom ručne poradia a zatvoria ho na zvyšok letu do oddelenej miestnosti, niečo ako palubnej väznice. Rozkokošeného cestujúceho pripútajú káblom k sedadlu, spútajú mu ruky a nohy a cez ramená a ústa mu nalepia silnú pásku.

Prípady, ktoré sú prevzaté z palubných denníkov

Niektoré letecké spoločnosti už dokonca pri rezervácii leteniek žiadajú pasažierov, aby podpísali, že v prípade opitosti im ani nedovolia nastúpiť na palubu. Aby sa nestávali napríklad takéto prípady, ktoré sú prevzaté z palubných denníkov:
Pri jednom lete v Amerike začalo blázniť 18 cestujúcich. Chceli fajčiť a piť ešte viac piva. Hádzali fľaše a taniere po letuškách. Situáciu upokojili traja náhodní športovci na palube.
Iný let: Riaditeľ nemenovanej banky sa vymočil na servírovací stolík a od stewardky žiadal damaskové utierky namiesto toaletného papiera.
Jeden dovolenkár smerujúci z Ameriky domov do Európy, skončil v americkej base. Pri štarte lietadla sa opitý muž tackavým krokom dobýval do WC a nezrozumiteľne mrmlal „mechúr praskne“. Letuška počula „bomba praskne“. Prerušili štart a chlapa odviedli.
Pri lete na Jamajku muselo lietadlo núdzovo pristáť v USA kvôli bitke a chaose na palube. Dvanásť turistov sa opilo a robilo taký kravál, že sa nedalo letieť ďalej. Odviedli ich a budú musieť zaplatiť za núdzové pristátie – 100 tisíc dolárov.
Čo sa dá proti takýmto prípadom robiť? Proti strachu z výšky, záchvatom paniky sa nedá robiť žiadna prevencia. Ani proti alkoholu sa nedá bojovať, pretože zákazom podávania alkoholu by boli poškodení všetci pasažieri. A hranica medzi príjemným opojením a stratou kontroly je veľmi malá. Častokrát stačia dva až tri glgy navyše a katastrofa na palube môže vypuknúť. Pretože alkohol pôsobí vo výške dvojnásobným účinkom. Takže, milí cestujúci, popíjajte v lietadle s mierou, aby ste neskončili v nejakej cudzej väznici. Bola by to drahá opica…
zed
