Lexus GS 450h

817

Jeden svet nestací

Športový sedan GS 450h, z ktorého tento unikát vychádza, patrí do exkluzívneho portfólia Lexusu. Ponúka komfort v kombinácii s vynikajúcou agilitou, danou silným vidlicovým šesť-valcom pod kapotou. GS 450h sa od svojho staršieho a menej prefíkaného súrodenca navonok ničím nelíši. Rozdiel sa pozná pri pohľade pod kapotu, na palubnú dosku, pri posudzovaní jazdných vlastností a najmä pri návšteve čerpacej stanice. Zázračná  formulka, ktorou sa 450h líši od ostatného sveta, sa volá – hybrid. 

Samé naj…

Ak začneme s výpočtom spomínaných svetových primátov, GS 450h je prvým luxusným sedanom s hybridným pohonom, prvým hybridom s pohonom zadných kolies, prvým vozidlom so zážihovým motorom, vybaveným dvoma vstrekovacími tryskami na valec, prvým vozidlom na svete so zrýchlením na úrovni osemvalca, ale spotrebou a hladinou emisií porovnateľným s bežným štvorvalcovým dvoj litrom.  

Relatívne nízka karoséria zaujme pretiahnutou prednou časťou so šelmovskými očami. Zadná partia priťahuje zrak športovým skosením strechy a elegantným spojlerom na veku batožinového priestoru. Daňou za výnimočnosť je relatívne menej miesta na hlavy zadných cestujúcich a nemilé prekvapenie čaká aj po otvorení kufra. Má objem iba 280 litrov, v čom ho takmer dobieha maličký Yaris. Dôvod? Pokročilá technológia, konkrétne súprava akumulátorov, je kvôli  optimálnemu rozloženiu hmotností uložená priamo nad zadnou nápravou. 

 

Ticho dokonalosti 

V kabíne na prvý pohľad neobjavíte nič mimoriadne, ak nerátame pre Lexus už obligátny dotykový farebný displej. Bezkľúčový vstup i zapaľovanie sú v tejto triede už samozrejmosťou, menej už dvanásť (!) airbagov vrátane dvoch kolenných vpredu a klimatizovaných, vetraných sedadiel. Spiaca krásavica odhalí svoju pravú tvár po spustení motora. Teda… ak sa vôbec o niečom takom dá hovoriť. Stlačením tlačidla START síce ožijú všetky prístroje a nádherná schéma momentálnej činnosti celého hybridného systému, ale zvuk motora stále chýba. Áno, GS 450h sa rozbieha s použitím elektromotora a zážihový vidlicový šesťvalec sa začne ozývať až kdesi pri 55 km/h. Na rozdiel od Toyoty Prius sa však nedá manuálne zvoliť iba elektrický pohon. Všetko obstaráva elektronika a riadiaca jednotka, ktorá je o 60 percent menšia a ľahšia ako v hybridnom Lexuse RX 400h. Krútiaci moment elektromotora je k dispozícii prakticky od nulových otáčok, od prvého otočenia kolies. Aj to je dôvod, prečo vyše 1,8 tony vážiace vozidlo vyšprintuje na stovku za 5,9 sekundy. Celková sila hybridného pohonu sa zasa  postará o najvyššiu rýchlosť 250 km/h. A to všetko pri neuveriteľnej priemernej spotrebe iba 7,9 litra na 100 kilometrov, čo predstavuje dojazd na jednu nádrž vyše 800 kilometrov.

Elektráren na palube

V Lexuse GS 450h doviedli konštruktéri hybridný pohon na samý vrchol súčasných možností. Vidlicový zážihový šesťvalec objemu 3,5 litra má mnoho technických vylepšení, znižujúcich jeho spotrebu a hladinu produkovaných emisií, napríklad dve vstrekovacie trysky na valec. Jedna dodáva palivovú zmes priamo, druhá zo spoločnej zmiešavacej rampy. K jeho výkonu 218 kW a krútiacemu momentu 368 N.m sa ešte pridáva synchrónny elektromotor na striedavý prúd s permanen-tnými magnetmi výkonu 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 275 N.m. V kombinácii oboch motorov súčasne má vodič k dispozícii celkový výkon 250 kW (345 k). V prípade, že pracuje iba elektromotor, získava energiu z vysokonapä-ťového akumulátora v kufri (288 V), ak už jeho kapacita nestačí, pomáha generátor, integrovaný pozdĺžne do prevodového ústrojenstva. V ňom sa okrem šesťstupňovej automatickej sekvenčnej prevodovky nachádza aj dvojstupňový reduktor. Zážihový motor počas jazdy dobíja akumulátory, zásobované tiež rekuperatívne získanou energiou pri brzdení. 

Hoci to na prvý pohľad vyzerá dosť zložito, vodič ani posádka nemusia mať starosti. Vozidlo úplne plynulo, bez trhania zrýchľuje i spomaľuje, prechod medzi jednotlivými režimami je úplne nebadateľný. Iba na informačnom displeji vidno, čo sa práve v útrobách limuzíny odohráva.

 

Nechýba uz nic

K špičkovej technike pridáva Lexus v tomto prípade aj mimoriadne vybavenie. Patrí sem napríklad automatická elektrická klimatizácia, natáčacie svetlomety, kontrola tlaku v pneumatikách, cúvacia kamera s farebnou obrazovkou, navigačný systém s varovaním pred zápchami, parkovací radar vpredu i vzadu, reagujúci na smer otočenia volantu,  samočinne udržujúci bezpečný odstup od vpredu jazdiaceho vozidla, alebo možnosť nastavenia tuhosti tlmičov pre športovú či komfortnú jazdu. Z elektronických bezpečnostných systémov, známych iba v skratkách, nechýba ani jeden, naviac je tu novinka VDIM (riadenie dynamiky), ktorá pre zvládnutie hroziaceho šmyku dokonca vie mierne pohnúť aj volantom. Pre potešenie sluchu i zraku prichádza GS 450h so špičkovým audiosystémom Mark Levinson® či prehrávačom DVD. 

Najnovší Lexus, ktorý je na trhu od mája, by mal v hybridnej verzii tvoriť tretinu všetkých predaných modelov 450 v Európe. Pre každého motoristického fajnšmekra je to výzva, ktorej nemožno odolať. 

 

ZDIEĽAŤ
Predchádzajúci článokÍrsko
Ďalší článokŽivot si vychutnávam aj bez titulu
Online Magazine pre všetkých.