Andrea Pininfarina: Koniec dizajnérskej jednotky

528

Svetovo známy generálny riaditeľ talianskej karosárne a dizajnového štúdia, spolutvorca Ferrari Dino a Testarossa umiera na následky poranení a svet oplakáva najtalentovanejšieho automobilového dizajnéra, ktorému bol za jeho prácu udelený dokonca aj francúzsky a taliansky rytiersky rád.

 

Začiatky Pininfarina 

Spoločnosť Pininfarina, založená v roku 1930 Andreovým dedkom Battistom Farinom, patrí k elite automobilových dizajnérskych spoločností na svete. Názov tejto spoločnosti vznikol jednoducho – Battista skombinoval svoju prezývku Pinin so svojím priezviskom, netušiac, že toto meno sa stane synonymom pre dokonalý automobilový dizajn, eleganciu a nadčasovosť zarábajúcu rodinnému klanu Pininfarinovcov miliardy. Po skončení druhej svetovej vojny podpisuje Pininfarina zmluvu o spolupráci s Cisitalia. Battista navrhuje model Cisitalia 202, ktorým na seba strhol svetovú pozornosť, a tak si zaisťuje budúcnosť. O dvadsať rokov neskôr dobýja Pininfarina Ameriku. Najprv s modelom, na ktorom je vidieť málo prvkov Pininfarina, neskôr s Nash Healvey, ktorý z neho spravil boha automobilového dizajnu, čo viedlo k tomu, že vtedajší prezident Talianska navrhuje Farinovi zmenu priezviska na Pininfarina. Odvtedy Pininfarina prepožičiava svoje meno rôznym automobilkám, od prestížnych značiek Ferrari, Maserati, Cadilac, Jaguar či talianskej národnej Alfa Romeo, až k mainstreamovému Volvu, Peugeot-u, Lancii a MG. Pri autách to však nekončí. Vďaka šikovnému marketingu a ochote skúsiť aj iné sféry dizajnového návrhárstva sa dizajnom z dielne Pininfarina pýšia aj vlaky, električky či interiéry.  

 

Andrea v rodinnom biznise

V roku 1983 nastupuje do spoločnosti dvadsaťšesťročný Andrea. Svojimi návrhmi a nápadmi udáva spoločnosti nový smer. Na stoličku generálneho riaditeľa sa dostáva Andrea až v roku 2001, uzatvára zmluvy o navrhovaní Alfa Romeo Brera a Spider (ocenený ako kabriolet roka 2006), Volvo C70 coupé cabriolet, Mitsubishi Cold coupé cabriolet, Ford Focus CC, Bugatti Veyron či Rolls Royce Phantom Drophead Coupe a megahviezdy spomedzi športových áut Ferrari Enzo. Dokonca mení filozofiu svojho otca, ktorý sa zo stoličky generálneho riaditeľa obracia chrbtom k talianskym národným spoločnostiam Alfa Romeo a Fiat, vďaka ktorým Pininfarina vypracoval a získaval zahraničné ponuky. Opäť nadväzuje ochladnuté vzťahy a získava si späť stratenú lásku Talianov. Andrea sa okrem iného zapája do navrhovania plastovej fľaše Mattoni, kuchynskej linky pre Gorenje, pier či dokonca mobilných telefónov. Posledné štyri roky pred smrťou však spoločnosť Pininfarina prerába stopätnásť miliónov eur. Vyše roka sa vyhýba verejnosti, nezúčastňuje sa na konferenciách, až nakoniec akoby zázrakom sa hlási Andrea z tlačovej konferencie a hovorí o vydaní ďalších akcií, ktorými vyrovnajú straty, a o vytváraní zisku produkciou elektroauta. Fámy o predaji podielov rodiny Pininfarinovcov jednoznačne popiera. Tieto po vydaní nových akcií klesnú z päťdesiatpercentného podielu na Pininfarina na približne tridsať percent. V deň jeho smrti stúpa cena akcií Pininfarina a špekulácie o predaji rodinných akcií sa objavujú hneď po vymenovaní jeho brata za nového generálneho riaditeľa spoločnosti. Skupina Pininfarina dnes zamestnáva tritisíc zamestnancov, sídla tejto spoločnosti sa nachádzajú po celej Európe, v Maroku a aj v mamutej Číne. Po Andreovej smrti ostávajú rozrobené spolupráce na luxusnom “Sintesi“ aute na elektrický pohon, s ktorého výrobou sa začne už o rok a v roku 2010 by na trhu malo byť už 15 000 kusov.  

 

Po Andreovej smrti 

Päť dní po Andreovej smrti je vyhlásený jeho o rok starší brat Paolo za nového generálneho riaditeľa Pininfarina, ktorý mieni v bratových projektoch pokračovať a dokonca chce nadviazať na jeho doterajší štýl vedenia spoločnosti. Bodaj by nie veď Andrea bol označení magazínom Forbes za hviezdneho podnikateľa a neoficiálne aj za najmocnejšieho lobbyistu v automobilovej brandži. Pininfarina sa v blízkej budúcnosti bude sústrediť najmä na produkciu áut šetrných k životnému prostrediu čo by malo byť tajnou stratégiou na získanie stabilnej pozície na trhu a zabráneniu ďalším finančným stratám… Na internetovej stránke Pininfarina akoby sa zľahla zem po Andreovi, človeku by sa mohlo zdať, že Andrea ani ne zohral významnú úlohu pre spoločnosť a jeho pamiatka je im ukradnutá. Celý automobilový priemysel dúfa, že pod novým vedením bude Pininfarina schopný zachovať si svoj štýl, elegantnosť a funkč-nosť a teší sa na posledné zvyšky Andreovej práce ktoré by sa svetu mali dostávať v malých dávkach až do roku 2010.