Čína vyslala nákladnu loď do Európy prvýkrát cez Arktídu

377

Oproti tradičnej ceste cez Suezský kanál by mala byť v cieli o dva týždne skôr.

Obrie plavidlo Jung Šeng (Yong Sheng) štátnej spoločnosti Cosco vyrazilo už pred štyrmi dňami po stopách ďalších lodí, ktoré dostali od ruských úradov povolenie brázdiť hladiny ľadového oceánu. Podľa denníka Financial Times vydalo Rusko pre tento rok 372 povolení k celému alebo čiastočnému prejazdu trasy. Vlani ju celú prešlo len 46 plavidiel, predvlani štyri.

Odborníci však varujú, že do úspornejšej trasy sa možno vkladajú až príliš veľké ekonomické nádeje. Nová trasa je totiž využiteľná len niekoľko málo mesiacov v roku, ak nie menej, ak v oblasti opäť prituhne.

Podľa kapitána ruskej flotily ľadoborcov Valentina Davydantse by do roku 2021 mohlo severnou cestou prepravovať 15 miliónov ton nákladu k 15 miliónom ton skvapalneného plynu a desiatim miliónom ton ropy, ktorá sa ťaží na ruskom severe. Suezskému prieplavu tak nemôže konkurovať, pretože len v roku 2011 ním 18 tisíc lodí prepravilo 929 miliónov ton tovaru.

Nárazovo ale takto bude možné znižovať náklady prepravy, obzvlášť keď pri topiacich ľadovcoch nie je už niekedy ani potreba využívať ľadoborcov, ktoré prerážajú lodiam bezpečnú cestu. Čínska loď by do Rotterdamu mala doraziť 11. septembra, teda po 35 dňoch plavby. Ak by plávala južnou cestou, trvalo by jej to 48 dní.

Celú severnú cestu prvýkrát prekonal v roku 1879 švédsko-fínsky polárnik Adolf Erik Nordenskiöld.