PRIEMYSEL: Boeing zrejme nedodrží ani ďalší termín prvej dodávky dreamlinera

577

Šéf programu Scott Fancher koncom minulého týždňa na tlačovej telefonickej konferencii hovoril o problémoch s dodávkami dodatočných meracích a palubných prístrojov. Okrem toho sa na lietadlách, ktoré sa už dostali do vysokého stupňa rozpracovanosti, musia urobiť dodatočné revízie.
      Prvé diaľkové lietadlá B787, ktoré mnohými parametrami otvorí novú etapu svetového civilného dopravného letectva, dostane japonská spoločnosť ANA.
      Fancher povedal, že sa definitívne rozhodnutie o zmene harmonogramu dodávok ešte neurobilo, ale „opatrne musíme upozorniť na to, že sa veci môžu presunúť na budúci rok“. Podľa správ, ktoré prenikli z Boeingu, v minulých týždňoch boli objavené problémy s výškovou smerovkou. V dôsledku toho došlo k zastaveniu skúšobných letov. Skôr ako sa obnovia, budú sa musieť skontrolovať všetky stroje tohto modelu.
      Včasnou signalizáciou o zmene termínu sa chce vyhnúť Boeing podobnej blamáži ako vlani. Vtedajší šéf výroby civilných lietadiel Scott Carson v júni na leteckej výstave v Paríži tvrdil, že sa prvý let B787 uskutoční ešte do konca mesiaca. Iba pár dní po skončení podujatia Boeing oznámil, že sa prvý skúšobný let stroja odkladá. Carsona v septembri nahradil Jim Albaugh.
      Boeing uvádza, že na B787 má ešte 850 objednávok, pričom v minulých mesiacoch ich viacerí zákazníci zrušili. Podľa nepotvrdených správ ich mal výrobca vyše 900.
      Aerolínie s napätím čakajú, či sa Airbusu podarí dodať načas lietadlá A350, ktorými chce konkurovať B787. Vedenie koncernu už informovalo, že časová rezerva, ktorú si Airbus vytvoril na eliminovanie strát počas konštrukcie, vývoja a skúšok európskeho lietadla budúcnosti, je už takmer vyčerpaná. Airbus však zatiaľ odloženie odovzdania prvého A350 zákazníkovi oficiálne nepotvrdil. Termín bol pôvodne stanovený na polovicu roku 2013 – a ten zatiaľ platí.