Tmaveho herca v reklame nechceme, napísali mexické aerolinky

247

Na konkurz pre novú reklamu totiž pozvala iba herca so svetlou pleťou. Firma sa spoločne s reklamnou agentúrou Catatonia za svoje počínanie už ospravedlnila.

Konkurz na novú tvár reklamy pre Aeromexico vzbudil veľkú vlnu nevôle. Inzerát, ktorý ku konkurzu záujemcov pozýval, totiž oznamoval, že hľadájú jedincov, ktorí sa podobajú obyvateľom bohatej štvrti Polanco, ktorú obývajú prevažne ľudia so svetlejšou pleťou. Okrem toho spoločnosť uviedla, že si neželá nikoho s tmavou pleťou. Smolu mali aj uchádzači s modrými očami alebo blond vlasmi.

Na diskriminačný konkurz upozornila blogerka Tamara de Anda, ktorá inzerát odfotila a uverejnila na Twitteri. Podľa jej vyjadrenia bol inzerát ďalším príkladom do očí bijúci rasizmus. Jej príspevok rozpútal veľkú diskusiu medzi užívateľmi sociálnej siete.

Na Twitteri sa neskôr objavila aj ospravedlnenie spoločnosti Aeromexico. „Ospravedlňujeme sa za diskriminačný prístup firmy Catatonia,“ stálo vo vyhlásení. „Čo najúprimnejšie sa ospravedlňujeme a opakujeme, že rešpektujeme všetkých ľudí, bez ohľadu na ich pohlavie, jazyk, náboženstvo alebo farbu kože.“

Svoje pochybenia napokon uznala aj reklamná agentúra Catatonia.

V Mexiku je diskriminácia ľudí tmavšej pleti častým problémom. Hoci je tu diskriminácia zakázaná, ľudia so svetlejšou pokožkou sú uprednostňovaní na mnohých pozíciách. „V televízii, v politike a v akademickom prostredí nájdete ľudí so svetlejšou pleťou, zatiaľ čo na stavbách, medzi policajtmi a v kuchyniach uvidíte najpravdepodobnejšie niekoho, ktorého koža je tmavšia,“ opísal situáciu v Mexiku už v roku 2012 komentátor stanice CNN Ruben Navarette. Svetlá farba kože je tak tu spájaná s bohatstvom a prestížou.

Mexiko nie je v tomto prístupe ojedinelú krajín. Svetlá koža je symbolom úspechu aj v niektorých arabských krajinách. Tam si dokonca ľudia v snahe zlepšiť svoje postavenie kožu bielia.