J. FIGEĽ: SR nemá na financovanie diaľnic lacnejší zdroj ako sú eurofondy

436

„Eurofondy sú najlacnejšie peniaze, pretože EÚ nám ich dáva ako granty,“ uviedol na dnešnej tlačovej besede Figeľ.
Pripomenul pondelňajšie (13.12.) rozhodnutie koaličných partnerov o tom, že 3. balík na výstavbu časti diaľnice D1 cez Projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebude. Takmer 30-kilometrová časť diaľnice D1, ktorú malo celú postaviť súkromné konzorcium, sa bude stavať postupne po menších úsekoch.
„Pondelňajšia dohoda o tom, že začneme stavať tunel Višňové s dobou výstavby 5 rokov potvrdzuje, že ideme stavať a ideme stavať lacnejšie,“ konštatoval dnes Figeľ. Informoval zároveň, že koncesionár projektu bol už oboznámený s pondelňajším rozhodnutím Koaličnej rady. Realokácie eurofondov, teda z ktorých rezortov budú eurofondy presunuté na financovanie diaľnic, sú podľa jeho slov „témou pre vládu SR“.
Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu,“ konštatoval 13. decembra Figeľ. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Višňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia – rok 2016. „Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu,“ dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur.
Suma, ktorú rezort dopravy potrebuje na výstavbu tejto nadradenej infraštruktúry, musí podľa neho prísť z iných operačných programov, ako je doprava. Následne musí presun financií medzi programami odsúhlasiť Európska komisia. „Predpokladám, že po rokovaniach súhlasiť bude, pretože ide o to, aby prostriedky boli vynaložené účelne na priority, ktoré sú nielen národné, ale aj európske a takými diaľničná sieť a medzinárodné koridory sú,“ uzavrel Figeľ.
Pôvodne malo časť diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou postaviť konzorcium na čele s nemeckou spoločnosťou Hochtief. V prípade realizácie projektu malo dostať v priebehu 30 rokov približne 8,5 miliardy eur, ponúkalo však tretinové zníženie ceny.