PRIEMYSEL: Boeing predstavil B747-8 konkurenta Airbusu A380

425

Výrobca predstavil B747-8 v montážnom závode v Everette neďaleko Seattlu. Ide o zásobne prerobený a modernizovaný model B747, ktorý výrobca začal produkovať pred 40 rokmi. Prvým zákazníkom Boeingu na konkurenta A380 sa stala nemecká letecká spoločnosť Lufthansa. Jej experti mali podiel aj na vypracovaní nového modelu veľkokapacitného lietadla. Lufthansa už záväzne objednala 20 B747-8 a o kúpe 20 ďalších uvažuje.
Dodávky nového Boeingu sú zatiaľ za harmonogramom asi 18 mesiacov. Jeho nákladnú verziu dostanú odberatelia v polovici tohto roka, kým prvý stroj vybavený na prepravu cestujúcich bude hotový na začiatku nasledujúceho roka.
Boeing vyrobil 1418 strojov B747, z nich B747-400 mal prepravnú kapacitu 352 cestujúcich. Verzia B747-8 je o takmer šesť metrov dlhšia a na palubách má pre cestujúcich 380 kresiel. Má zvýraznenú druhú palubu. Manažérka Boeingu Elizabeth Lundová povedala, že „je to oáza vo vzduchu“. Na rozdiel od A380 nie je však druhá paluba priechodná.
Nemecký denník Financial Times Deutschland dodal, že B747-8 je dlhý 76,3 metra a o vyše tri metre je dlhší ako Airbus 380. Pri bežnom rozdelení cestujúcich do troch tried americký stroj odvezie maximálne 467 cestujúcich, do Airbusu sa ich zmestí 525.
Nový Boeing však ešte nie je šlágrom na trhu. Koncern ho ponúka už päť rokov a zatiaľ naň získal záväzné objednávky len na 33 strojov. Z nich vlani za celý rok prišla len jedna jediná, a to na jeden stroj. Okrem Lufthansy si ich kúpili ôsmi miliardári a šejkovia. B747-8 si z leteckých spoločností objednal len Korean Air. Základná katalógová cena stroja je stanovená na 318 miliónov USD a celková cena závisí od individuálnych požiadaviek majiteľov na vybavenie interiéru.
Informovali o tom DPA a nemecký denník Financial Times Deutschland.